خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/05/08 - 14:56
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : اقتصادی
اعظمی:

سند جامع حفاظت از جنگل‌های زاگرس باید تهیه شود

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: وزیر جهادکشاورزی باید در 6 ماه ‌آینده گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای مقابله با مهار پروانه برگ‌خوار بلوط را ارائه کند و کمیسیون کشاورزی هیچ بهانه‌ای برای کوتاهی در زمینه مبارزه با این آفت را نمی‌پذیرد.

ذبیح الله اعظمی ساردوئی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص اقدامات انجام شده در راستای مقابله به پروانه برگ‌خوار بلوط، گفت: پس از حضور رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه رییس کمیسیون کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد و گزارش رئیس کمیسیون کشاورزی در نشست جمع‌بندی این نظارت میدانی؛ کمیسیون کشاورزی به موضوع پروانه برگ‌خوار بلوط ورود کرده و نشست‌هایی نیز برگزار شده است.



سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر 6 میلیون هکتار جنگل بلوط در یازده استان کشور وجود دارد، تصریح کرد: آفت برگ‌خوار بلوط استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال بختیاری، لرستان و بخش‌های از استان فارس را در نوردیده است. این نوع آفت یک پروانه شب پرواز است که خسارت مربوط به لاروهای آن می باشد.



نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تاکنون سه نسل و سه گونه از آفت پروانه برگ‌خوار در منطقه زاگرس و بررسی و شناسایی شده است، عنوان کرد: بر اساس منابع موجود و بیولوژی این آفت سال‌های گذشته نیز وجود داشته و هر 13 الی ۲۰ سال یکبار طغیان می‌کند.



وی با اشاره به اینکه متاسفانه در زمینه مقابله با پروانه برگ‌خوار بلوط مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کوتاهی کرده‌اند زیرا روند رشد جمعیت این آفت را مورد پیگیری و بررسی قرار نداده‌اند، افزود: تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین، خشکسالی های ممتد، کاهش بارندگی‌ها، فقر منابع طبیعی و کمبود علوفه، چرای بی‌رویه دام‌ها در جنگل‌های زاگرس، عدم توجه به جوان سازی این جنگل ها باعث شده تا منابع غذایی پروانه برگ‌خوار بلوط کاهش یابد هرچند این آفت تک‌خوار بوده و عمدتا به درختان بلوط حمله می‌کند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تصریح کرد: طی هفته گذشته در خصوص مقابله با پروانه برگ‌خوار بلوط در دفتر وزیر جهاد کشاورزی نشستی با حضور وزیر جهاد کشاورزی، معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج، استاندار چهارمحال بختیاری، معاون استاندار فارس و تعدادی از معاونین استانداران استان های حوزه زاگرس برگزار شد.



روش ترکیبی بهترین راه‌کار مقابله با پروانه برگ‌خوار بلوط



اعظمی با بیان اینکه بر اساس جمع‌بندی‌های علمی انجام شده بهترین راه حل مقابله و کنترل آفت پروانه برگ‌خوار بلوط روش ترکیبی و تلفیقی است به این معنا که باید چندین روش به صورت همزمان در برنامه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در دستور کار قرار بگیرد، گفت: مراکز تحقیقات کشاورزی در استان‌های مختلف به همراه تهران و همچنین دانشکده ‌های کشاورزی دانشگاه‌های حوزه زاگرس که دارای جنگل بلوط هستند باید با تشکیل کمیته‌ای تمامی زوایای مقابله با این آفت را بررسی کنند.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به شب پرواز بودن پروانه برگ‌خوار بلوط، افزود: با استفاده از تله‌های نوری می‌توان این آفت را جمع آوری و از بین برد. لازم به ذکر است که تله نوری نیاز به منبع انرژی دارد و با همکاری شرکت‌های دانش بنیان، تله‌های نوری مجهز به منبع ذخیره انرژی خورشیدی ساخته شد که پس از تاریکی هوا روشن شده و پروانه‌ها دور آن جمع می‌شوند و در تشتک‌های آب کنار آن سقوط و به دام می افتند.



وی با بیان اینکه استفاده از تله‌های نوری یکی از روش‌های سازگار با محیط زیست محسوب می‌شود، در ادامه گفتند که: تله‌های فرمونی نیز یکی دیگر از روش‌های مقابله با پروانه برگ‌خوار هستند که با استفاده از فرمون خاص این آفت آن را جذب خود و نابود می‌کنند. متاسفانه تا کنون در حوزه استفاده از تله‌های فرمونی اقدام چندانی انجام نشده است.



اعظمی با تاکید بر اینکه سومین راه‌کار مقابله با آفت آسیب زننده به جنگل‌های بلوط زاگرس مبارزه بیولوژیک با استفاده از باکتری و ترکیب (BT) یعنی باکتری باسیلوس تورنجنسیس است، عنوان کرد: اگر چه این باکتری را سازگار با محیط زیست معرفی می‌ شود و سم شیمیایی محسوب نمی‌شود اما این روش احتمالا می‌تواند به سایر میکرو ارگانیسم‌ها مانند حشره‌ها، کنه‌ها و حتی به موجودات زنده خاک آسیب وارد کند. این اطلاعات تنها بر اساس منابع بوده و در خصوص عوارض و آسیب‌های این روش کار تحقیقاتی و کاربردی انجام نشده است.



سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: علی رغم اینکه در استانی مانند لرستان طی سال‌های گذشته شاهد طغیان پروانه برگ‌خوار بلوط بوده‌ایم و برای مقابله با آن از روش بیولوژیک (کاربرد BT) استفاده شده اما در خصوص آسیب‌ها و عوارض احتمالی آن هیچگونه کار تحقیقاتی انجام نشده است. به همین دلیل نمی‌توان به صورت قطعی از بی‌خطر بودن استفاده از (BT) برای سایر موجودات خبر داد.



دولت به تنهایی امکان مبارز با پروانه برگ‌خوار بلوط را ندارد



نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی دیگر از روش‌های مقابله با پروانه برگ‌خوار بلوط استفاده از سموم شیمیایی است که توسط هواپیما، سمپاش‌های پشت تراکتوری و سایر تجهیزات در مناطق محدود پاشیده می‌شود، گفت: دولت به تنهایی امکان مبارزه در استان‌های دارای جنگل های وسیع بلوط آلوده به آفت پروانه برگ‌خوار را ندارد و باید از نیروهای مردمی کمک گرفت و عمدتا هر جا مردم به کمک دولت  ورود کردند موفقیت آمیز بوده است.



با توجه به اهمیت حفظ و حراست جنگل های بلوط به عنوان یک سرمایه ملی، باید پروانه برگ‌خوار بلوط به عنوان آفت عمومی تعریف شود تا بتوان از اعتبارات دولتی و ملی برای مهار ان استفاده نمود.



وی با اشاره به اینکه آفات به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم می‌شوند و دولت و در برخی موارد سازمان‌های جهانی وظیفه دارد تا بودجه مقابله با آفات عمومی مانند ملخ و سن گندم را تامین کنند، ادامه داد: متاسفانه تاکنون پروانه برگ‌خوار به عنوان آفت عمومی تعریف نشده است، وزیر جهاد کشاورزی باید با اخذ مصوبه از هیات دولت و مراکز تحقیقاتی این آفت را به عنوان یکی از آفات عمومی تعریف نماید تا بودجه مناسبی به مبارزه با آن اختصاص پیدا کند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه باید در بودجه‌های سنواتی ردیف مناسب ملی به مبارزه با آفت پروانه برگ‌خوار اختصاص پیدا کند زیرا بر اساس بیولوژی و رفتارشناسی آن، امکان طغیان این آفت در سال‌های بعدی وجود دارد، عنوان کرد: باید آستانه و سطح زیان اقتصادی این آفت آسیب زننده به جنگل‌های بلوط تعیین شود زیرا این دو عدد مشخص می‌کند که آیا نیاز به سمپاشی وجود دارد یا خیر؟



نیازمند جوان سازی جنگل‌های بلوط هستیم



اعظمی بیان کردند که بخشی از درختان جنگل‌های بلوط کشور پیر شده‌اند و گفته می شود حدود یک و نیم میلیون هکتار از مجموع شش میلیون هکتار جنگل‌های بلوط زاگرس به دلیل خسارات افات و بیماری ها و برداشت بی رویه و عدم مراقب در حال از بین رفتن است بطوریکه آفات چوبخوار و پوستخوار علی رغم ظاهر سالم درختان را از زیر پوست درحال از بین بردن آنها هستند به همین دلیل نیازمند جوان سازی جنگل‌های بلوط هستیم.



جنگل‌های آلوده و سالم بلوط باید جداسازی شوند



وی با تاکید بر اینکه در نشست با وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد داده شد تا بخشی از یک میلیارد نهالی که مقرر شده طی یک سال در کشور تولید و توزیع شود بخشی از ان به نهال‌های بلوط اختصاص یابد که در راستای جوان سازی جنگل‌های مذکور است عنوان کرد: ایجاد کمربند و جداساز بین جنگل‌های آلوده و سالم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نحوه آن باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گذشته مقدمات سند جامع حفاظت از جنگل‌های زاگرس آماده شده است و باید پیگیری‌های لازم برای اجرایی شدن آن انجام شود، گفت: مقرر شده است ایستگاه‌های تحقیقاتی و ترویجی با ظرفیت استانی ایجاد شود. باید با کمک مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های منطقه زاگرس،  آفات و دشمنان طبیعی پروانه گیاه‌خوار بلوط شناسایی و در جهت کنترل ان همفکری و هم‌افزایی صورت گیرد.



سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: با توجه به ملی بودن موضوع مقابله آفت پروانه برگ‌خوار بلوط مجلس  پیگیری مقابله با آن را رها نمی‌کند و وزیر جهاد کشاورزی باید 6 ماه ‌آینده گزارشی از اقدامات انجام شده را ارائه کند و هیچ بهانه‌ای برای کوتاهی در زمینه مبارزه با این آفت را نمی‌پذیریم./



پایان پیام

  • کد خبر : 346500
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار