خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/03 - 10:01
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
اوسطی:

سازمان تعاون روستایی محصول کشاورزان را خریداری کند/شرایط برای صادرات سیب زمینی فراهم شود

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: در حال حاضر سیب زمینی سالم و درجه یک با قیمت هر کیلوگرم 4 هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود اما تولید هرکیلوگرم از این محصول در استان کردستان 10 هزار تومان هزینه دارد.

پرویز اوسطی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص وضعیت برداشت سیب زمینی پاییزه در مناطق سیردسیر، گفت: در استان‌های سردسیر برداشت سیب زمینی آغاز شده است و اطلاعات بازار نشان می‌دهد که در حال حاضر میزان برداشت بیش از نیاز بوده و باید شرایط برای صادرات این محصول فراهم شود.



نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تعدادی استان‌های کشور کشت محصول سیب زمینی ندارند و باید سازمان تعاون روستایی به موضوع ورود کرده و تنظیم‌گری لازم را انجام دهد، ادامه داد: در نشست با وزیر جهادکشاورزی موضوع صادرات سیب زمینی مازاد بازار را مطرح کرده‌ام.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سیب زمینی محصول پر هزینه‌ای بوده و باید مراقب بود تا کشاورزان متضرر نشوند زیرا جبران زیان کشاورزان به سختی امکان پذیر است، عنوان کرد: در سال حمایت از تولید و مهار تورم قرار داریم و باید از کشاورزان حمایت لازم صورت بگیرد.



وی با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی با ورود به بازار سیب زمینی می‌تواند صنایع تبدیلی و تکمیلی را پای کار بیاورد تا بخشی از محصول برداشت شده در قالب قراردادهای مستقیم توسط آنها فرآوری شود، تصریح کرد: باید شرایط به نحوی پیش برده شود تا کشاورزان در سال زراعی جدید بر اساس الگوی کشت میزان مشخصی از اراضی را تحت کشت سیب زمینی ببرند و نیاز کشور را تامین کنند.



اوسطی با اشاره به اینکه در حال حاضر سیب زمینی سالم و درجه یک با قیمت هر کیلوگرم 4 هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود اما تولید هرکیلوگرم از این محصول در استان کردستان 10 هزار تومان هزینه دارد، افزود: اگر شرایط برای صادرات محصولات انبار شده فراهم نشود احتمال فساد و بروز خسارت وجود دارد.



عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه علاوه بر شبکه تعاون روستایی باید اتحادیه‌ها ، شرکت های تخصصی و تعاونی های سیب زمینی کاران طی توافقی به موضوع تنظیم‌گری بازار ورود کنند، ادامه داد: با دریافت اطلاعات از سازمان‌های جهاد کشاورزی استان ها باید میزان تولید، نیاز و مازاد سیب زمینی کشور احصاء شود تا بتوان برنامه ریزی‌های لازم به منظور صادرات انجام شود.



نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر سیب زمینی با قیمت فعلی به فروش برسد قطعا در بهار سال آینده میزان سطح زیرکشت این محصول کاهش پیدا می‌کند و با مشکل مواجه می‌شویم، گفت: تسهیلاتی به منظور تامین سرمایه در گردش در اختیار کشاورزان سیب زمینی کار قرار نگرفته و آنها با سرمایه خود اقدام به کشت محصول می‌کنند و زیر ساخت لازم برای خرید تضمینی این محصول وجود ندارد./



پایان پیام

  • کد خبر : 370549
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار