خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1395/09/20 - 10:46
  • زمان مطالعه : 13 دقیقه
سرویس : اقتصادی
خانه ملت بررسی می کند؛

حذف یک یا چند صفر از پول ملی مسئله این است /ریال بهتر است یا تومان؟

تغییر واحد پول از ریال به تومان و حذف صفر از پول ملی موضوعاتی هستند که در اقتصاد کشور تاثیرگذار است اما اینکه این موضوع به چه صورت انجام شود،نکته بسیاری مهمی است که نیاز به چکش کاری مجلس دارد.

خبرگزاری خانه ملت-گروه اقتصادی؛حذف صفر از پول ملی موضوعی است که در چند سال گذشته بارها مطرح شده تا اینکه در هفته گذشته هیات دولت در جریان بررسی«لایحه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» واحد پول ایران را تومان و برابر با ۱۰ ریال ‏مصوب کرد و براین اساس بحث حذف یک صفر از پول ملی مورد توجه قرار گرفت،که البته این لایحه برای اجرا، به تصویب مجلس و قانونی شدن نیاز دارد.



تجربه این کار در کشورهای مختلف وجود دارد که مطلوب است به این تجربیات توجه شود؛اما در هرصورت وجود نرخ های تورم در سال های گذشته باعث شد ارزش پول ملی کشور در بازار کاهش یابد که این اتفاق موضوع حذف صفر از پول ملی را قابل توجیه می کند.



البته بطورطبیعی تغییر اسکانس ها برای درج "تومان" به عنوان واحد پول ملی به جای" ریال" و حذف صفر نیاز به هزینه دارد؛بنابراین اگر قرار است این کار انجام شود ،باید تاملی کارشناسی صورت گیرد که بطور مثال در چند سال آینده موضوع حذف صفر جدید مطرح نشود که نیاز به هزینه تغییر مجدد اسکناس ها شود.



برداشتن صفر از پول ملی اتفاقی است که باید عملی شود،اما اینکه چند صفر حذف شود نکته مهمی است که باید لحاظ شود.بسیاری از کارشناسان به این موضوع اشاره دارند که حذف سه یا چهار صفر از پول ملی اقدام مطلوب تری است به دلیل اینکه نیاز به تغییر اسکانس و حذف صفر را تا مدت ها رفع می کند؛البته مهار نرخ تورم باعث حفظ قدرت پول ملی کشور می شود و از تغییر اسکانس ها در آینده به دلیل حذف صفر و کاهش ارزش جلوگیری می کند.



باید پذیرفت حذف صفر از پول ملی نمی تواند یک اقدام سیاسی باشد و یک کار اقتصادی و فنی است که در تسهیل فعالیت های اقتصادی و مالی نقش دارد،البته می تواند شوک های منفی مقطعی و روانی داشته باشد که باید مدیریت شود؛همچنین نباید فراموش کرد زیرساخت هایی برای انجام این مهم نیاز است،در این راستا خبرگزاری خانه ملت با نمایندگان اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت و گوهایی انجام داده که به شرح ذیل است:



حسینی شاهرودی مطرح کرد: تسهیل مبادلات اقتصادی با تبدیل واحد پولی از ریال به تومان










حسینی شاهرودی نمایشگاه مطبوعات 34067511/5/2016 4:20:37 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/11/201611102121177615_Thum.jpgمحمدعلی وکیلی نمایشگاه مطبوعات حسینی شاهرودی نمایشگاه مطبوعات

حسینی شاهرودی نمایشگاه مطبوعات


سیدحسن حسینی شاهرودی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت:تبدیل واحد پولی کشور از ریال به تومان اقدام خوبی است و باعث تسهیل در مبادلات اقتصادی می شود.



نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی افزود: باید پذیرفت استفاده از کلمات ریال و تومان مشکلاتی را برای مردم در زمینه مبادلات اقتصادی ایجاد کرده بود و رفع این دوگانگی یک ضرورت بود.



حسینی شاهرودی افزود:کلمه "تومان" از پیشینه تاریخی برخوردار است و اکثریت مردم در گفت و گوهای محاوره ای از کلمه تومان برای داد وستد اقتصادی استفاده می کردند.



وی گفت: دولت می توانست در اقدام شجاعانه بیش از یک صفر از پول ملی حذف می کرد و باعث تسهیل بیشتر در مبادلات اقتصادی و انجام کارهای مالی و حسابداری خواهد داشت.



عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: پیش بینی می شود تبدیل واحد پولی کشور از ریال به تومان، شوک قابل توجهی در زمینه مبادلات مالی نداشته باشد.



پورابراهیمی داورانی:مجلس احتمالا به تغییر واحد پول رای مثبت می دهد/ بهبود مبادلات اقتصادی با حذف صفر










محمدرضا پورابراهیمی در بازدید از غرفه خبرگزاری خانه ملت 34067511/6/2016 11:57:18 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/11/201611105319694951_Thum.jpg

محمدرضا پورابراهیمی در بازدید از غرفه خبرگزاری خانه ملت




محمدرضا پورابراهیمی داورانی درگفت وگو باخبرنگارخبرگزاری خانه ملت،با اشاره به مصوبه هیأت دولت درخصوص تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان،گفت:سالها اقتصاد کشور دچار تورم بوده و موضوعاتی مانند شوک ارزی سال ۹۱ میزان برابری ارزش پول را در مقایسه با ارزهای خارجی کاهش داده مشکلاتی پدید آورده است،البته تبدیل واحد پولی کشور از ریال به تومان کمک چندانی به مشکل تورم و کاهش آن نمی‌کند و تنها در معاملات خرد تأثیرگذار است.



نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان،به‌منظور تسهیل درمحاسبات مالی انجام می‌شود،افزود:کاهش تعداد صفر در واحد پول کشور موجب بهبود شرایط نقل و انتقال و مبادلات در عرصه های اقتصادی است و اتخاذ چنین تصمیماتی آثار مثبتی بر اقتصاد کشور برجای می گذارد.



تبدیل واحد پولی کشور از ریال به تومان هزینه‌های زیادی را درپی دارد



پورابراهیمی با اشاره به اینکه تبدیل واحد پولی کشور از ریال به تومان هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد، ادامه داد:با توجه به ارزش پول ملی در سال‌های اخیر و سخت‌تر شدن محاسبات و حسابرسی‌ها، کاهش یک صفر از پول ملی و تبدیل واحد پول از ریال به تومان اقدام مناسب برای تسهیل در این امور است، البته با توجه به جابجایی اسکناس و هزینه های آن و همچنین جابجایی سیستم‌های حسابداری و موضوع خزانه‌داری،شاید اجرای این فرایند یک سال طول بکشد.



حذف سه تا چهار صفر به جای یک صفر ارزش پول را  در شرایط بهتری قرار می دهد



وی یادآور شد:حذف صفر درکشورهای همسایه همچون ترکیه و حتی درکشورهای اروپایی بعد از جنگ جهانی دوم صورت گرفته است،البته به جای یک صفر اگر سه تا چهار صفر از واحد پول کشور حذف شود،احتمالا ارزش پول در شرایط بهتری قرار گیرد.



رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،با تاکید براینکه حذف صفر از پول ملی باید در مجلس تصویب شود،تصریح کرد:با توجه به فضای مجلس حذف صفر از پول ملی،به عنوان بندی از لایحه قانونی بانک مرکزی،احتمالا درمجلس به تصویب می رسد و البته باید کار بررسی این لایحه در دولت به پایان رسیده و بعد برای بررسی به مجلس ارائه شود.



شکری:حذف صفر از پول ملی باید درمجلس هزینه_ فایده شود










محمود شکری محمود شکری3406754/21/2015 9:35:27 AMhttp://media.icana.ir/Image/2015/04/101969_Thum.jpg

محمود شکری


محمود شکری درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به این که حذف یک صفر از پول ملی و یا تغییر واحد پولی کشور باید به تایید مجلس شورای اسلامی برسد،گفت: باید مشخص شود که تغییر واحد پول از ریال به تومان چه میزان هزینه برکشور وارد می کند،احتمالا این تغییر هزینه سنگین جایگزینی اسکناس های جدید را بر کشور وارد کند.



دولت توضیح دهد که زیرساخت حذف صفر را چگونه مهیا کرده است



نماینده مردم تالش و رضوانشهر درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه حذف صفر از پول سیستم حسابداری کشور را به هم می ریزد،افزود:سیستم حسابداری درحال حاضر بر مبنای ریال فعالیت میکند و هزینه زیادی بر کشور وارد می کند و دولت باید توضیح دهد که زیرساخت حذف صفر را چگونه مهیا کرده تا هزینه های فراوان مالی را کاهش دهد.



هیچ نظرخواهی از جامعه حسابداران کشور درخصوص حذف صفر از پول ملی نشده است



شکری با اشاره به اینکه درخصوص حذف صفر از پول ملی پول ازجامعه حسابداران کشور هیچگونه نظرخواهی صورت نگرفته و به آنها اطلاع رسانی نشده است،ادامه داد:جامعه حسابداران رسمی و سازمان حسابرسی دوسیستم حسابداری کشور است که باید از این تغییر اطلاع داشته باشند و این دو نهاد می توانستند دراین زمینه که آیا حذف صفر تورم را کاهش می دهد یا خیر و در رکود چه تاثیری دارد؛اظهارنظر کارشناسی کنند.



وی با بیان اینکه دولت و بانک مرکزی باید توجیهات و گزارش خود را دراین خصوص ارائه دهد تا مزایا و معایب آن شفاف سازی شود،یادآور شد:این لایحه باید درمجلس هزینه_ فایده شود تا اگر فایده آن برای کشور بیش از معایب آن باشد،تصویب شود،در غیر اینصورت هیچ ارزشی ندارد.



عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،با تاکید براینکه باید اثرات کوتاه مدت،میان مدت و بلندمدت حذف صفر از واحد پول در اقتصاد کشور دیده شود، تصریح کرد:اگر اثرات آن بر اقتصاد کشور دیده نشود،قطعا طرح ناقص بوده و ممکن است خطراتی در کشور ایجاد کند، البته ممکن است ارزش پول کشور در برابر ارزهای خارجی با اجرای این طرح افزایش یابد.



انارکی محمدی: حذف صفر ارزش اسمی پول ملی را افزایش می دهد/ دولت سه صفر را از پول ملی حذف کند










احمد محمدی انارکی 3406756/8/2016 5:34:43 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606104872018594_Thum.jpg

احمد محمدی انارکی




احمد انارکی محمدی درگفت وگو باخبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مصوبه هیأت دولت درخصوص تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان،گفت:تبدیل ریال به تومان در حالی که تمامی دنیا سال ها  با ایران براساس ریال کار می کردند،برای کشور هزینه دارد و تمامی دفاتر و حساب ها باید تغییر یابد،بنابراین از آنجا که شاید صد سال یکبار این اقدام صورت گیرد،بهتر بود با توجه به هزینه صورت گرفته سه صفر از پول ملی حذف می شد.



 نماینده مردم رفسنجان و  انار با بیان اینکه حذف صفر از پول ملی  بار روانی مثبتی در جامعه ایجاد کرده،سبب تسهیل ارتباطات بانکی شده و در کاهش تورم  مفید است،افزود:تورم زمانی تاثیرگذار خواهد بود که اصلاحات اقتصادی قبل ازحذف صفر صورت گرفته باشد،بنابراین تاثیرات این اقدام برروی تورم و نقدینگی بیش از همه به نحوه ی اجرای طرح بازمی گردد.



حذف صفر از پول ملی سبب نقل و انتقال آسان تر پول می شود



انارکی با بیان اینکه حذف صفر از پول ملی سبب نقل و انتقال آسان تر پول و کاستن از مخاطرات آن در حجم کلان می شود،ادامه داد:سیستم های اقتصادی کشور باید به گونه ای تنظیم شود که مردم احساس راحتی و آسایش بیشتری در معاملات روزمره داشته باشند تا فعالیت های اقتصادی با سهولت بیشتری انجام شود و این اقدام حجم زیاد اسکناس برای انجام معاملات را کاهش می دهد.



وی با اشاره به اینکه با تغییر ریال به تومان صرفه جویی در هزینه های چاپ اسکناس صرفه جویی می شود، یادآور شد:سرانه اسکناس در ایران چند برابر کشورهای پیشرفته است، بنابراین با توجه به هزینه های بسیار بالایی که در چاپ اسکناس و اقتصاد تحمیل می کند؛با حذف صفر و ارزشمندشدن پول ملی و هزینه های چاپ اسکناس به میزان زیادی صرفه جویی خواهد شد.



این نماینده مردم درمجلس دهم،با بیان اینکه حذف صفر سبب تقویت پول ملی و افزایش ارزش اسمی آن می شود، افزود:این اقدام باعث افزایش جایگاه پول ملی در حوزه بین المللی شده و همچنین جذب سرمایه گذاری خارجی بیشتر موجب تسهیل روند رشد اقتصادی کشورها خواهد شد و ایران با حرکت به سمت نظام سیستماتیک باید از نرم افزارهای روز دنیا در مبادلات بانکی استفاده کند.



عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،هزینه سنگین جایگزینی اسکناس های جدید را یکی از معایب حذف صفر دانست و تصریح کرد:افزایش درهزینه های سنگین در نتیجه جایگزینی اسکناس های جدید با قبلی باید توسط دولت و بانک مرکزی به گونه ای صحیح مدیریت شود، تا بار مالی زیادی برکشور تحمیل نشود، البته بخشی از این هزینه ها طبیعی است.



زارع: واکنش بازار ارز به حذف صفر از پول ملی مقطعی است










بازدید رحیم زارع از خبرگزاری خانه ملت 3406752/7/2016 3:05:35 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/02/201602104539619319_Thum.jpg

بازدید رحیم زارع از خبرگزاری خانه ملت


رحیم زارع درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره تبدیل واحد پولی کشور از ریال به تومان گفت:تبدیل واحد پولی کشور به تومان و  برداشته شدن یک صفر از ارزش پول کشور تأثیر قابل توجهی در بخش کلان اقتصاد ندارد.



نماینده مردم آباده،بوانات و خرم بید درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: واکنش بازار ارز به حذف صفر از پول ملی مقطعی است.



این نماینده مردم درمجلس دهم،افزود:کاهش یک صفر از پولی ملی کشور،باعث تسهیل در محاسبات مالی می شود و دادوستد اقتصادی را آسان می کند.



تبدیل واحد پولی از ریال به تومان قابل قبول است



زارع گفت:از گذشته موضوع حذف سه یا چهار صفر از پولی ملی مطرح بوده است که البته باید در این رابطه به موضوعات کارشناسی توجه شود.



عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه تبدیل واحدپولی کشور از ریال به تومان اقدام قابل قبولی است،گفت:می توان عنوان کرد،تبدیل واحد پولی درکشور و حذف یک صفر از پول ملی بر بخش های واقعی اقتصاد کشور تاثیرگذار نیست.



سعیدی مبارکه: ضرورت اتخاذ تصمیم جامع درباره حذف تعداد صفرها از پول ملی/ برای تغییر واحد پولی یکبار هزینه شود










زهرا سعیدی در بازدید از غرفه خانه ملت 34067511/8/2016 3:09:51 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/11/201611109794404675_Thum.jpgنجفی خوشرودی در بازدید از غرفه خانه ملت زهرا سعیدی در بازدید از غرفه خانه ملت احمد علیرضا بیگی در بازدید از غرفه خانه ملت عاشوری قلعه رودخانی در بازدید از غرفه خانه ملت

زهرا سعیدی در بازدید از غرفه خانه ملت




زهرا سعیدی مبارکه درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره تبدیل واحد پولی از ریال به تومان گفت:نرخ تورم بالا در سال های گذشته به کاهش ارزش اسکانس های موجود منتهی شده ،بنابراین حذف صفر از پول ملی اقدام مثبتی است.



نماینده مردم مبارکه درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: تبدیل واحد پولی از ریال به تومان به حذف یک صفر از پول ملی منتهی می شود،این درحالی است که حذف 3 یا 4 صفر از پول ملی از قبل در دستور کار بوده است و بهتر بود بیش ازیک صفر از پول ملی حذف می شد .



عضو ناظر مجلس شورای اسلامی درهیأت نظارت براندوخته اسکناس،افزود:حذف صفر از پول ملی به تسهیل فعالیت ها و مبادلات اقتصادی منتهی می شود.



سعیدی مبارکه افزود:برای تبدیل واحد پولی کشور،باید اسکناس های موجود در جامعه براساس مکانیزمی تغییر کند و انجام این مهم نیاز به هزینه دارد؛بنابراین مطلوب است تصمیم جامعی برای تغییر واحد پول ملی اتخاذ شود که نیاز نباشد،بطورمثال چندسال دیگر تصمیم به حذف سه صفرگرفته شود و هزینه جدیدی ایجاد شود.



عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:در هرصورت بصورت کلی تغییر واحد پولی از ریال به تومان اقدام مثبتی است که البته باید لایحه مرتبط با این موضوع درمجلس مصوب شود.



نادری:تغییرواحد پولی کشور نیاز به تایید مجلس دارد










شهاب نادری 3406756/13/2016 6:17:17 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606103176180248_Thum.jpg

شهاب نادری


شهاب نادری درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت درباره تبدیل واحد پولی از ریال به تومان گفت:باید پذیرفت کلمه "تومان" در مراودات اقتصادی و جامعه نسبت به ریال کاربرد بیشتری دارد؛بنابراین تبدیل واحد پولی از ریال به تومان از این به بعد،اقدام مثبتی است.



نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حذف یک صفر از پول ملی و یا تغییر واحد پولی کشور باید به تایید مجلس شورای اسلامی برسد.



مهار تورم مانع از تکرار حذف صفرها از پول ملی در آینده می شود



این نماینده مردم درمجلس دهم،افزود: یکی از دلایل بحث حذف صفر از پول ملی این است که نرخ تورم بالا درکشور باعث شد که ارزش پول های موجود در بازار کاهش یابد؛بنابراین نباید فراموش کرد همراه با حذف صفر از پول ملی باید نرخ رشد تورم مهار شود تا نیاز نباشد در آینده بحث حذف صفر از پول ملی دوباره مطرح شود.



نادری افزود:حذف  صفر از پولی ملی کشور،می تواند در تسهیل محاسبات حسابداری و مالی تاثیرگذار شود.



عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،یادآور شد: پیشنهاد می شود به جای یک صفر از پول ملی همان بحث حذف سه یا چهار صفر از پول ملی پیگیری شود./



پایان پیام



 


  • کد خبر : 182429
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار