خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/07/11 - 13:40
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
حسنی جوریابی:

تصمیمات اشتباه افزایش نرخ ارز را به تهدیدی برای صادرات محصولات کشاورزی تبدیل کرد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس، گفت: مسئولان با تصمیمات اشتباه خود افزایش نرخ ارز را به تهدیدی برای صادرات محصولات کشاورزی تبدیل کردند، وارد کننده چای باید با ارز آزاد اقدام به واردات داشته باشد.

محمدصادق حسنی جوریابی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص تاثیر نرخ ارز در تولید و صادرات محصولات کشاورزی، اظهار داشت: افزایش نرخ ارز تنها برای بخش کشاورزی فرصت محسوب می‌شود و بزرگترین ضربات را بخش کشاورزی از واردات و قاچاق متحمل می‌شود.



عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنا بر دلایل مختلف واردات محصولات کشاورزی کم شده است، گفت: زمانی که هر دلار با قیمت 15 هزار تومان تهیه می‌شود سود دهی قاچاق صفر است و صرفه اقتصادی ندارد، در مدت زمانی که شاهد افزلایش نرخ ارز بودیم واردات قاچاق محصولات کشاورزی مانند برنج به صفر رسیده بود.



نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی دیگر از بزرگترین مشکلات کشاورزان واردات کالای مشابه تولید داخل است، ادامه داد: چای گیلان به دلیل ضعف صنایع تبدیلی و فرآوری قابل رقابت با چای سایر کشورها نیست اما بعد از دوسال تلاش بخش خصوص صادرات چای به برخی از کشورها آغاز شده بود.



وی با تاکید بر اینکه مسئولان با تصمیمات اشتباه افزایش نرخ ارز را به تهدیدی برای صادرات محصولات کشاورزی تبدیل کردند، عنوان کرد: با حجم بسیار زیادی ارز 4 هزار و 200 تومانی به واردات چای اختصاص دادند در حالی که به این موضوع نیاز نبود، مصرف کننده چای خارجی باید هزینه بیشتری پرداخت کند و وارد کننده آن نیز باید با ارز آزاد اقدام به واردات داشته باشد.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با تلاش‌های بسیار زیادی صادرات چای درحال پا گرفتن بود اما وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ بخشنامه‌ای صادرات چای را ممنوع کرد، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در توضیحات خود در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اعلام کرد که واردکنندگان چای با ارز 4 هزار و 200تومانی با اعمال برخی تغییرات چای‌های وارداتی را با ارز آزاد صادر می‌کردند.



عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه دولت با ممنوعیت صادرات چای شرکت‌های صادرکننده چای داخلی را تعطیل کرد، خاطرنشان کرد: به‌دلیل اختلاف بین نرخ ارز دولتی و آزاد دلالان اقدام به صادرات چای‌های وارداتی می‌کردند و چوب این اتفاق را کشاورزان و صادرکنندگان چای داخلی خوردند./



پایان پیام

  • کد خبر : 263214
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار