خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/30 - 15:19
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اقتصادی
حسینی مطرح کرد:

احتمال تصاحب سهم ترانزیتی ایران توسط کشورهای همسایه+فیلم

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در خصوص وقوع جنگ کریدوری در اطراف کشورمان و احتمال تصاحب سهم ترانزیتی ایران توسط کشورهای همسایه گفـت: اگر در این حوزه غفلت کنیم بخش عظیمی از سرمایه کشورمان که به دلیل موقعیت ژئوپلوتیکی و اقلیمی ایجاد شده را از دست می‌دهیم.

سید البرز حسینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مصوبات مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم پیرامون حوزه ترانزیت گفت: ترانزیت یکی از پایه های درآمدی اقتصاد بوده و هم اکنون نیز جنگ کریدور‌ها در اطراف کشورمان در حال وقوع بوده و اگر در این حوزه غفلت کنیم بخش عظیمی از سرمایه کشورمان که به دلیل موقعیت ژئوپلوتیکی و اقلیمی ایجاد شده را از دست می‌دهیم.



این نماینده مردم در مجلس با اشاره به تفاهم نامه های ایجاد کریدور در اطراف کشورمان تاکید کرد: در صورت ایجاد کریدورهای تفاهم شده در اطراف ایران، بخشی از ظرفیت‌های  ترانزیتی کشورمان از دست خواهد رفت لذا اگر در این حوزه اقتصادی، نظام اجرایی کشور پای کار نباشد ظرف 5مدت  سال اتی با مشکل جدی مواجه خواهیم شد. از این رو در برنامه هفتم توسعه باید به بخش های مختلف راه‌های ترانزیتی و لجستیکی توجه شود.



وی با اشاره به مصوبه تشکیل ستاد ملی ترانزیت با هدف ترسیم برنامه‌های حوزه حمل و نقل داخلی و خارجی ادامه داد: با توجه به پیمان‌های بین المللی اخیر کشورمان، نیاز است که ستاد ملی ترانزیت تشکیل و الگوهای حمل و نقلی شکل بگیرد. دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه افزایش میزان ترانزیت کالا به 30 میلیون تن را پیش بینی کرده بود که ما معتقدیم باید به 50 میلیون تن برسد و در برنامه هشتم این میزان را به 100 میلیون تن برسانیم که البته با توجه به ظرفیت اقلیمی کشور و دسترسی به دریا و تکمیل کریدورهای شمال -جنوب و شرق و- غرب قابل تحقق است. از این رو مقرر شد دولت در سال اول اجرای برنامه ظرفیت ترانزیت را به 20 میلیون تن و سپس سالانه این رقم را افزایش داده و به 50 میلیون تن برساند.



عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه اضافه کرد: در حوزه هوایی ما معتقدیم فرودگاه حضرت امام (ره) میتواند هاب منطقه ای باشد  از این رو برای پروازهای خارجی به خارجی ظرفیتی در برنامه هفتم ایجاد کردیم که بتوان با ارائه خدمات رقابتی میان فرودگاه های اطراف کشور برخی از پروازها را جذب کند که این امر برای اقتصاد کشور  بسیار مفید است. هچنین در حوزه ادغام پروازهای مسافری داخلی میان ایرلاین ها حکمی خوبی در برنامه هفتم توسعه مصوب کردیم که بر اساس آن پروازهای هفته یک بار را به پروازهای مداوم تبدیل کرده و فرودگاه‌های کم مشتری را به حرکت در می آورد.



وی عنوان کرد: در حوزه ریلی در لایحه برنامه هفتم توسعه و در جدول سنجه‌ای تاکید شده بود 3200 کیلومتر در طول برنامه ساخت شود که در ذیل این موضوع خطوط دوم،ریل‌های جدید و تکمیل خطوط ریلی را نیز لحاظ کردیم. در بخش دیگر دولت پیشنهاد کرده بود تا پایان برنامه 80 درصد راه آهن به بخش خصوصی واگذار شود که مقرر شد چنین اتفاق نیافتد. چرا که در هیچ کشوری چنین نشده و  راه آهن نماد ملی کشور است ضمن اینکه تجربه واگذاری به بخش خصوصی هم تجربه موفقی نبوده است. همچنین با توجه به نیاز کشور به هزار کشنده در برنامه هفتم توسعه مصوب کردیم، بخش خصوصی و دولت مجاز به واردات لوکوموتیو زیر 15 سال هستند.



این نماینده مردم در مجلس با اشاره به مصوبات مجلس در حوزه راه‌های جاده‌ای عنوان کرد: به دولت اجازه داده شد که به ازای اسقاط هر دستگاه کشنده، تریلی و اتوبوس بالای 25 سال، یک دستگاه وسیله نقلیه سنگین زیر 10 سال کارکرد وارد کند. در این مصوبه ایرادات اسقاط خودروهای سنگین قبلی اصلاح شده و دیگر ملاک ارائه گواهی اسقاط نیست بنابراین ناوگان فرسوده از چرخه خارج می‌شوند.
















دانلود


 



عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: در تلفات جاده‌ای نیز دولت مکلف شد با توجه به اینکه  900 نقطه مطالعه شده حادثه خیز  در کشور وجود دارد که اصلاح آن، بالای 12 همت اعتبار نیاز دارد، مورد توجه قرار داده و سالانه نسبت به اصلاح 200 الی 300  نقاط حادثه خیز جاده‌ای اقدام کند. /



پایان پیام

  • کد خبر : 370359
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار