خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/03/11 - 17:34
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : استان ها
موسوی عنوان کرد:

لزوم توسعه میادین جدید پازن و ارم تا راه‌اندازی پژوهشگاه صنعت نفت و بکارگیری نیروهای بومی

آیین کلنگ‌زنی پروژه‌های تقویت فشار گاز در میادین هما و وراوى و احداث مرکز تفکیک تابناک با سرمایه‌گذاری ۲۷۰ میلیون یورویی ستاد اجرایی فرمان امام در شهرستان‌های لامرد و مهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت،  سیدموسی موسوی  نماینده مردم لامرد و مهر و عضو مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی در آیین آغاز عملیات اجرایى احداث ایستگاه‌هاى تقویت فشار گاز هما، وراوى و مرکز تفکیک تابناک به همراه فریدون عباسى رئیس کمیسیون انرژى مجلس، رامین حاتمی مدیرعامل شرکت ملی نفت مناطق مرکزی ایران و جمعی دیگر از مدیران ارشد نفت و گاز حضور یافت.



همچنین بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، علی آقامحمدى رییس گروه اقتصادى دفتر مقام معظم رهبرى و مسعود کرباسیان مدیرعامل شرکت ملى نفت ایران در شرکت پالایش پارسیان سپهر شهرستان مهر به صورت ویدئوکنفرانسی حضور داشتند.



نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شوراى اسلامى در این مراسم خطاب به وزیر نفت گفت: با توجه به اینکه امروز لامرد و مهر به‌عنوان یکى از قطب‌هاى مهم صنعت محسوب مى‌شود، لازم است شعبه‌ای از پژوهشگاه صنعت نفت براى مطالعه و شناسایى دقیق میادین گازی جدید و طرح‌های ارزش‌افزوده ایجاد شده تا زمینه حضور سرمایه‌گذاران در پروژه‌های مختلف فراهم شود. 



موسوی با بیان اینکه تاکنون توجه صنعت نفت به میادین مشترک پارس جنوبی بوده است تا در برداشت از کشور قطر عقب نیفتیم، افزود: اکنون که شاهد راه‌اندازی فازهای مختلف عسلویه هستیم و از این منظر عقب‌افتادگی ما جبران شده است، باید به توسعه میادین گازی بپردازیم که سالهاست در خشکی کشف شده و مغفول مانده است.



رئیس سابق مجمع نمایندگان فارس در مجلس در همین راستا بر لزوم توسعه میادین گازی ارم و پازن که در جنوب استان قرار گرفته تأکید کرد و افزود: میدان ارم که در نزدیکی شهرستان‌های لامرد و خنج قرار گرفته است ۱۹ هزار میلیارد فوت‌مکعب گاز شیرین و مرغوب و ۳۵۰ میلیون بشکه میعانات گازی دارد و میدان پازن نیز که در حدود شهرستان مهر قرار دارد ۲۰ هزار میلیارد فوت‌مکعب حجم درجای گاز (معادل یک فاز پارس جنوبی) و بیش از ۴۳۰ میلیون بشکه میعانات گازی قابل استحصال دارد که راه‌اندازی این میادین می‌تواند نقش مهمی در رونق تولید ملی، اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی داشته باشد.



عضو کمیسیون انرژی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه صنعت نفت به مسئولیت‌های اجتماعی تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: مردم باید صنعت نفت را از خود و متعلق به خود بدانند؛ چراکه تضمین بقاى هر صنعتی در گرو ارائه خدمات اجتماعى به مردم آن منطقه است. لذا ضروری است پروژه‌های محرومیت‌زدایی در این منطقه اجرا شود. 



وی در همین راستا به جلسات خود با وزیر نفت و دکتر مخبر رئیس ستاد اجرایى فرمان امام (ره) و دستور مکتوب آنان مبنى بر بکارگیرى نیروهاى بومى در پروژه‌های تقویت فشار اشاره کرد و افزود: باید این دستورات اجرایی شود و پیمانکاران بومى که توان بسیار خوبى دارند در پیمان‌های خرد این پروژه مشغول شده و بکارگیرى نیروهاى بومى نیز در اولویت قرار گیرد.



نماینده مردم  لامرد و مهر در مجلس خطاب به مسوولان دستگاه‌های اجرایى شهرستان نیز متذکر شد: ادارات باید مانع‌زدایى کنند و با ستاد اجرایی فرمان امام که با سرمایه‌گذاری چندصد میلیون دلاری اجرای این پروژه مهم را برعهده گرفته، نهایت همکارى را داشته باشند.

گفتنی است سه طرح مهم ایستگاه‌های تقویت فشار در میدان‌های گازی هما و وراوی واقع در شهرستان مهر و مرکز تفکیک میدان گازی تابناک واقع در شهرستان لامرد با سرمایه‌گذاری چندین هزار میلیارد تومانی ستاد اجرایی فرمان امام ظرف مدت ۳ سال با هدف تضمین خوراک پالایشگاه پارسیان مهر اجرا شده و برای صدها نفر اشتغال‌زایی به همراه خواهد داشت./



پایان پیام

  • کد خبر : 320594
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم