خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/03/26 - 13:51
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : استان ها

عدم لایروبی مسیل‌ها و نبود سیل‌بند پیرامون آنها به وقوع سیل در هوراند منتهی شد/این سیل محصولات کشاورزی این منطقه را از بین برد

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس دوازدهم، از عدم لایروبی مسیل‌ها و نبود سیل‌بند پیرامون آنها به عنوان عامل وقوع سیل در هوراند یاد کرد که محصولات کشاورزی این منطقه را از بین برد و تعدادی از دام و احشام تلف شدند.

بهنام رضوانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح خسارات وارد شده ناشی از وقوع سیل به بخش‌های مختلف در هوراند، گفت: وقوع سیل بعد از 20 دقیقه بارندگی شدید باران و تگرگ اتفاق افتاد چرا که مسیل‌های آب در گذشته لایروبی نشده بودند و بنیاد مسکن برای ایجاد حائل و سیل بند در مسیر آنها که از وسط برخی روستاها عبور می‌کنند، اقدامی نکرده بود.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه بعد از وقوع سیل محصولات کشاورزی این منطقه اعم از گندم و جو از بین رفت و درآمد یکساله کشاورزان صفر شد. همچنین سیل وارد منازل مسکونی شد و تعدادی از خودروها و ماشین‌آلات کشاورزی را نیز با خود برد و تعداد زیادی از دام و احشام تلف شدند اما خسارات جانی برای شهروندان به همراه نداشت.  

وی خاطرنشان کرد: این سیل خسارات زیادی را به زیرساخت‌های راه، آب، برق و گاز وارد کرد و روز گذشته تلاش‌هایی صورت گرفت که در پی آن برق وصل شد و برخی ادارات فعالیت خود را از سر گرفتند.

رضوانی در ارائه راهکار برای پیشگیری از تکرار مجدد این گونه حوادث، تصریح کرد: لازم است طرح آبخیزداری توسط جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در این منطقه اجرا شود، همچنین پیرامون مسیل‌هایی که از وسط روستاها عبور می‌کنند سیل بند یا دیوار حائل ایجاد شود.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، با اشاره به اعزام تیمی از کارشناسان برای برآورد خسارات ناشی از این سیل، یادآور شد: تجربه نشان می‌دهد در این مواقع پرونده‌ای برای هر کدام از خسارت‌دیدگان توسط جهاد کشاورزی استان تشکیل شده سپس در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار می‌گیرد تا تامین اعتبار شود که معمولا محقق نمی‌شود.

وی افزود: راهکار کارشناسان در این مواقع این است که کشاورزان باید محصولاتشان را بیمه کنند و این در حالی است که بعد از وقوع سیل، بیمه‌ها یا از جبران خسارات طفره می‌روند یا تنها یک دهم خسارات وارد شده را تقبل می‌کنند  از سوی دیگر هیچ تسهیلات بلاعوضی برای این شرایط وجود ندارد و فقط تسهیلاتی با 15 درصد سود و بازپرداخت 5 ساله در حالی به کشاورزان اعطا می‌شود که قادر به پرداخت این اقساط نیستند.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بی‌تردید در این شرایط جای خالی سازمانی که به طور کامل از کشاورزان حادثه‌دیده حمایت کند، احساس می‌شود بنابراین لازم است این سازمان که در شرایط بحرانی به گونه‌ای از کشاورزان حمایت کند که سرپا بمانند و انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت در این شغل را داشته باشند، ایجاد شود./

پایان پیام

  • کد خبر : 379563
مرضیه جلیلی
خبرنگار

مرضیه جلیلی

آخرین اخبار