خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/02/17 - 10:04
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه
سرویس : استان ها
گزارش خانه ملت از نظارت میدانی نمایندگان استان اردبیل(قسمت دوم):

رایزنی برای اختصاص اعتبار ۴۰ میلیاردی جهت محرومیت زدایی گرمی و انگوت/پیگیری برای اجرا و تکمیل پروژه نیروگاه زمین گرمایی مشکین شهر/ تلاش برای تبدیل مغان به منطقه ویژه کشاورزی

اعضای مجمع نمایندگان استان اردبیل در سرکشی به حوزه های انتخابیه، ضمن بازدید و بررسی مشکلات این استان، نشست‌هایی را با مسئولان مربوطه جهت رفع مشکلات حوزه های انتخابیه برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، اعضای مجمع نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی در سرکشی به حوزه‌های انتخابیه، ضمن بازدید و بررسی مشکلات، نشست‌هایی را با مسئولان مربوطه جهت حل مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه برگزار کردند.



 



ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی و انگوت و رییس مجمع نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی پیگیری‌های انجام شده در حوزه انتخابیه خود، گفت: از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی، مدرسه ۶ کلاسه «زیوه» کلنگ‌زنی شد که امیدواریم در نیمه اول امسال و تا مهرماه این واحد آموزشی تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.در شهرستان انگوت در حال حاضر  ۱۴ پروژه فعال وجود دارد که عمده این پروژه ها تا پایان سال ۱۴۰۱ به مرحله افتتاح خواهد رسید.









ولی اسماعیلی


اسماعیلی با تاکید به جذب و اختصاص اعتبار ویژه به مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال برای رفع محرومیت و بستر سازی توسعه و اشتغال به برق رسانی روستاهای گرمی و انگوت اشاره و تصریح کرد: روستای مزارع گرمی آخرین روستای فاقد برق شهرستان گرمی بود که با برق رسانی به این روستا تمامی روستا‌های شهرستان مرزی گرمی از نعمت برق بهره‌مند شدند.



 اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای محرومیت زدایی اردبیل 



رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: با تلاش و پیگیری‌های صورت گرفته بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعتبار از محل محرومیت‌زدایی برای شهرستان‌های انگوت و گرمی در نظر گرفته شده که بیشتر از رقم سایر مناطق استان است، حتی مرکز استان که هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده  است.



تسریع عملیات اجرایی سد عمارت با اعتبارات صندوق توسعه ملی



وی در ادامه تصریح کرد: با پیشرفت ۵۴ درصدی عملیات ساماندهی رودخانه مرزی بالهارود در گرمی شاهد سرعت اجرای این پروژه هستیم و ساماندهی رودخانه مرزی بالهارود در دستور کار قرار گرفته  است و برای تکمیل و اتمام به موقع آن برنامه‌ریزی شده است. این رودخانه به دلیل ظرفیت آب و خاک همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و با توجه به وقوع سیلاب‌های مخرب و نیز فرسایش‌های ساحل رودخانه در اثر دبی پایه رودخانه، سالانه خسارات زیادی به اراضی کشاورزی و تأسیسات مجاور رودخانه وارد می‌کند .با اختصاص منابع کافی از محل صندوق توسعه ملی برای طرح‌های مرزی از سال ۹۴ سرعت عملیات اجرایی در طرح سد عمارت افزایش یافته است.



اختصاص ۴۲۰ میلیارد ریال برای آبرسانی به بخش موران



رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم و نماینده مردم شهرستان گرمی و انگوت اعلام کرد: برای آبرسانی به بخش مرزی موران شهرستان گرمی ۴۲ میلیارد ریال اعتبار ویژه از محل اعتبارات ملی مدیریت تنش آبی کشور اختصاص یافت.



ولی اسماعیلی افزود: با صرف این میزان اعتبار در سال جاری، طرح آبرسانی به روستاهای بخش مرزی موران که هم اینک در حال اجراست، با سرعت بیشتری  ادامه خواهد یافت.



 ۴۲ طرح  عمرانی در قالب طرح‌های هادی روستایی افتتاح شد



نماینده مردم گرمی در مورد طرح های قابل افتتاح و کلنگ‌زنی در حوزه عمران روستایی گفت: از سال گذشته  تا کنون طرح  عمرانی در قالب اجرای طرح‌های هادی روستایی اجرایی شده است که بخشی از آن‌ها به بهره برداری رسیده و تعدادی هم در دست اجرا قرار دارد.



اسماعیلی با اشاره به برگزاری جلسه با بنیاد مسکن استان اردبیل تاکید کرد: طی نشستی که با بنیاد مسکن استان داشتیم حدود ۲۵ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح های روستای بنه اختصاص داده شد و همچنین بازنگری طرح هادی ۱۰ روستا تا پایان سال، اجرای طرح هادی و آسفالت ریزی معابر ۲۰ روستا، تصویب مشارکت در زیر سازی راه های روستایی، حضور رئیس سازمان امور عشایر در شهرستان های گرمی و انگوت، بررسی مشکلات عشایر استان و برگزاری جلسه با مدیر عامل شرکت در دستور کار قرار گرفت.



 نصب ۵۰۰ دستگاه روشنایی معابر شهری و روستایی



رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد:  برگزاری جلسه با مدیر عامل توزیع نیروی برق استان اردبیل و بررسی مشکلات شهرستان ها و تصویب تامین و نصب ۵۰۰ دستگاه روشنایی معابر شهری و روستایی مورد بررسی قرار گرفت و  همچنین تکمیل موزه عشایری، موزه باستان شناسی، اکو کمپ برزند، محوطه گردشگری گیلارلو با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از جمله اقداماتی بود که پیگیری شد.



وی با اشاره به شروع عملیات اجرایی تبدیل شبکه مسی به کابل خودنگهدار با اعتبار ۲۴۰ میلیارد ریال در شهرستان گرمی در ادامه تاکید کرد: از هزار و ۳۰۰ کیلومتر طرح تعویض کابل خودنگهدار به تفکیک، شهرستان اردبیل ۳۰۰ کیلومتر ، امور یک برق اردبیل ۸۰ کیلومتر، امور دو برق اردبیل ۱۲۰ کیلومتر، امور سه برق اردبیل ۱۰۰ کیلومتر ، سرعین ۱۵ کیلومتر ، نیر ۴۲ کیلومتر ، نمین ۱۴ کیلومتر ، پارس‌آباد و اصلاندوز ۲۹۰ کیلومتر ، مشگین‌شهر ۱۲۴ کیلومتر ، خلخال ۱۷۵ کیلومتر ، کوثر ۵۰ کیلومتر ، گرمی ۱۲۰ کیلومتر و بیله‌سوار ۱۷۰ کیلومتر است.



 



محمود عباس زاده مشکینی نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی پیگیری‌های انجام شده در حوزه انتخابیه خود، گفت: پروژه چهاربانده شدن مشکین شهر به اهر حدود 11 سال پیش ردیف بودجه ای اخذ کرده بود  این پروژه استراتژیک اهر که در واقع مرز تبریز و کریدور شرقی و غربی را تکمیل می‌کند و بیش از۶۰ کیلومتر از این مسیر از طرف اهر و مشکین شهر شروع شده است. 











محمود عباس زاده مشکینی


نماینده مردم مشکین شهر در ادامه افزود: با پیگیری صورت گرفته پروژه ژئوترمال تامین اعتبار شد، این پروژه اولین نیروگاه زمین گرمایی شهرستان مشکین‌شهر در نیمه ابتدایی سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. هدف از احداث و راه‌اندازی آن استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بخار زیرزمین به عنوان منبعی جایگزین جهت تامین نیروی برق است، تکمیل این  پروژه می‌تواند یک برند برای کشور باشد.با بهره‌برداری از این نیروگاه ، ایران به عنوان نهمین کشور دارنده  فناوری زمین گرمایی به عضویت باشگاه جهانی کشورهای دارنده ژئوترمال خواهد پیوست.



با تکمیل نیروگاه ژئوترمال زمینه  کشت گلخانه‌ای فراهم می‌شود



عباس زاده با  اظهار امیدواری از تکمیل نیروگاه ژئوترمال گفت: با راه اندازی نیروگاه ژئوترمال زمینه ایجاد سایر صنایع جانبی مرتبط از جمله کشت گلخانه‌ای، مزارع پرورش ماهی و شهرک‌های گردشگری در شهرستان مشگین‌شهر فراهم خواهد شد و  همچنین برای اتمام آن ۲۰ میلیارد تومان اعتبار لازم  در نظر گرفته شد  و با دستور  سریع و فوری  وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی این اقدام صورت گرفت .



سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: جاده گردشگری موئیل ،جاده آبشار کرکری و مجتمع آبدرمانی و خدماتی بام مشگین‌شهر نیازمندباز سازی هستند، خواستار رفع موانع و تسهیل اعتبار برای به اتمام رسیدن این پروژه‌ها هستیم و همچنین پروژه چهاربانده اهر مشکین شهر٫نیروگاه زمین گرمایی٫ جاده سراب مشکین شهر٫ شروع احداث ۶ باب مدرسه با کمک یارمان نوسازی مدارس٫ شروع احداث مرکز غربالگری و سرطان شناسی و مرکز پیشرفته دیالیز٫ اخذ دستور احداث بیمارستان تامین اجتماعی٫ شروع احداث دو پروژه بزرگ سردخانه ۵۰ هزار تنی و گاوداری شیری ۳۰۰۰ راسی مورد بررسی قرار گرفت.



 



عباس جهانگیرزاده نماینده دشت مغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی پیگیری‌های انجام شده در حوزه انتخابیه خود گفت: برداشت و انتقال آب از بالادست استان اردبیل توسط استان آذربایجان شرقی و غربی به جهت مصارف شرب و کشاورزی تخصیص یافته که با پیگیری‌های صورت گرفته در زمینه بازنگری و بازبینی تخصیص آب رود ارس جهت احیای حقابه‌ای ضایع شده مغان ،در سفر رییس کمیسیون کشاورزی مصوب گردید.











عباس جهانگیرزاده


نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: پیگیری در مورد اطلاق منطقه ویژه کشاورزی برای دشت مغان(قطب کشاورزی ایران) در سفر دکتر عسکری رییس کمیسیون کشاورزی مورد توجه قرار گرفته و مصوب گردید تا با توجه به ظرفیت‌های بالقوه موجود و نقش کلیدی این منطقه در تامین امنیت غذایی و اشتغال کشور، مغان به عنوان منطقه ویژه در حوزه کشاورزی کشور لحاظ گردد.



جهانگیرزاده در ادامه تاکید کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته احداث شهرک صنعتی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان و راه‌ اندازی بارانداز ریلی و پایانه لجستیکی در شهرستان پارس‌آباد مغان مورد بررسی قرار گرفت که در این زمینه احداث صنایع تبدیلی، تکمیلی، فناورانه و زمینه سازی برای صادرات به بازار کشورهای حوزه قفقاز و روسیه و تسهیل تولید و اشتغالزایی با میزان بالا از مهم‌ترین مزایای ایجاد بارانداز و پایانه لجستیکی ریلی و شهرک صنعتی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان است که دستور ویژه رییس جمهور آذربایجان به وزیر توسعه اقتصادی آن کشور در خصوص ایجاد خط ریلی ایمیشلی به پارس آباد در عرض سه ماه را در پی داشته است.



 پیگیری ها برای ساخت جایگاه سوخت و سیستم روشنایی فرودگاه پارس آباد مغان



عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: فرودگاه پارس آباد مغان جایگاه سوخت‌رسانی و سیستم روشنایی و  باند پرواز نداشته که همین موضوع باعث لغو پروازهای این فرودگاه و اختلال در برنامه های آن و  همچنین ایجاد مشکل برای مسافران می‌شد که با پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم اعتبارات لازم برای روشنایی باند و احداث مخزن سوخت را تامین کنیم و خوشبختانه ضمن اینکه پروازها را مجددا برقرار کردیم سیستم روشنایی باند فرودگاه نیز به بهره برداری رسیده و جایگاه سوخت هم بزودی  به بهره برداری خواهد رسید.



پیگیری برای ارتقای گمرک بیله سوار



نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: گمرک بیله سوار از گمرکات فعال و معدود گمرکات شمال‌غرب کشور است که به صورت شبانه روزی دایر بوده و مکانیزه کردن گمرک بیله سوار با توجه به اینکه این گمرک را در سال اخیر به اداره کل ارتقاء دادیم در دستور کار قرار دارد بر همین اساس ایکس ری خودرویی در سال گذشته در این گمرک مستقر شده و پیگیر ایکس ری کامیونی با توجه به تسهیل در ترانزیت کالا و تردد کامیون‌ها هستیم.



چهار بانده کردن جاده مغان



نماینده مردم شهرستان پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: چهار بانده کردن  مسیر بیله سوار - گوگ تپه هم اکنون در حال اجراست و مسیر گوگ تپه به انجیرلو بعد از اتمام این پروژه شروع خواهد شد.



وی در ادامه افزود: چهاربانده جاده مغان جزو مطالبات مهم و پروژه‌های اساسی عمرانی است و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه با در نظر گرفتن زیرساخت‌های راه‌های موجود، زمینه‌ساز مبادلات تجاری خواهد بود بر همین اساس پیگیر تخصیص ردیف بودجه ملی برای این پروژه بودیم که با پیگیری های صورت گرفته این مهم انجام شد و علاوه بر اعتبارات جاری، تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان از محل فاینانس بانک ملت برای اجرای چهاربانده جاده مغان در نظر گرفته شد.



جهانگیرزاده با اشاره به مشکلات حوزه بهداشت و درمان اظهار داشت: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم یکی از پیشرفته ترین سی تی اسکن های موجود در کشور را برای بیمارستان شهدای پارس آباد اخذ کنیم که در زمان کرونا با بیش از ۱۵۰ سی تی در روز کمک شایانی به کنترل این بیماری در منطقه داشت همچنین پیگیری برای تخصیص ام آر آی پارس آباد و سی تی اسکن بیله سوار با جدیت در دستور کار قرار گرفت.



 اخذ دستور بازگشایی گمرک اصلاندوز



وی در ادامه یادآور شد: برای توسعه مناسبات با کشورهای همسایه گمرک و پایانه مرزی اصلاندوز که قریب به ۳۰ سال تعطیل بوده  دستور بازگشایی این معبر مرزی را از رییس سازمان کل گمرکات اخذ کرده‌ایم تا زمینه فعالیت مجدد این گمرک فراهم شود.



نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته تحویل اراضی سه هکتاری به خانوار‌های واجد شرایط روستا‌یی و عشایری محدوده کشت و صنعت مغان و حل اختلاف عشایر محدوده کشت و صنعت و واگذاری زمین‌های عشایر بعد از ۱۷ سال انتظار و اختلاف انجام شد.



حمایت از توسعه و استقلال کامل مناطق آزاد در اولویت رسیدگی 



عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل افزود: پیگیری برای منطقه آزاد تجاری با مرکزیت بیله سوار در دیدار با وزیر کشور، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و  همچنین رییس و اعضای فراکسیون‌ صورت گرفته که اجرای این مهم طبق تصویب تبصره ۱۸ مجلس شورای اسلامی در راستای کاهش اعتبارات دبیرخانه مناطق آزاد و حذف مالیات ۱۰ درصدی ، حمایت از تولید و رفع موانع تولید است  که نمایندگان در مناطق مرزی و مناطق آزاد، حمایت از توسعه ، تقویت و استقلال کامل دبیرخانه مناطق آزاد را در اولویت رسیدگی  قرار دادند.



جهانگیرزاده در پایان خاطر نشان کرد: تلاش برای اتمام پروژه پایاب سد خدا آفرین و گلخانه ۱۶۰۰ هکتاری مغان،شروع عملیات اجرایی محورهای روستایی،آسفالت معابر روستایی و اجرای طرح هادی،اخذ اعتبار از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای شهرداری‌های اصلاندوز،بیله سوار و پارس آباد،ابطال واگذاری ننگین کشت و صنعت و دامپروری مغان، پیگیری و تصویب قیمت عادلانه محصولات کشاورزی، پیگیری و تصویب تخصیص ردیف ملی برای چهاربانده جاده مغان و پیگیری برای ارتقای بخش جعفرآباد به شهرستان و ارجاع پیگیری توسط وزیر کشور به مدیرکل تقسیمات کشوری از دیگر پیگیری‌های اینجانب در حوزه انتخابیه بوده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 341253
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار