خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/24 - 16:22
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : استان ها
دلخوش با هشدار به مرگ تدریجی مرداب انزلی:

انتظار امدادهای بین المللی با وجود بی‌مهری مسئولان به تالاب انزلی بی‌فایده است

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس با تاکید بر پیش‌بینی اعتبار و لایروبی به موقع تالاب انزلی، گفت: با وجود بی مهری‌های داخلی در مورد تالاب انزلی، نباید از  نهادهای بین المللی انتظار کمک و استمداد را داشته باشیم، تالاب در مرز نابودی قرار دارد و اگر امروز به داد آن نرسیم، فردا دیر است.

سیدکاظم دلخوش اباتری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد آخرین وضعیت تالاب انزلی، گفت: تالاب انزلی یکی از ۲۴ تالاب بین المللی ایران است که در سال ۵۴ به همراه ۱۱ تالاب دیگر به دفتر کنوانسیون رامسر معرفی شده است.این تالاب  بیش از ۱۹ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که با پسروی و پیشروی آب مساحت آن تغییر پیدا می‌کند.



سرنوشت تلخ دریاچه ارومیه در انتظار انزلی



نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه حفاظت از تالاب باید براساس کنوانسیون رامسر باشد، افزود: در خصوص لایروبی تالاب با مشکلات متعددی روبروهستیم، اگر عواملی که تهدیدی برای حیات تالاب انزلی است بی توجهی شود، بی تردید به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار می‌شود.



مرگ تدریجی تالاب در سایه بی توجهی



عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه حدود ۳/۴ تالاب انزلی خشک شده است، گفت: اگر امروز دولت در قالب عدم پیش بینی اعتبار و لایروبی به موقع به داد تالاب نرسد، شاهد مرگ آن خواهیم بود.



دو گیاه زیبا پهنه آبی انزلی را تهدید می‌کند 



دلخوش با بیان اینکه عوامل متعددی در مرگ تالاب انزلی دخیل هستند، اظهار کرد: سنبل آبی و آزولا از جمله گیاهان مهاجم زینتی هستند که وارد اکوسیستم آبی کشور شده و به دلیل تکثیر و رشد بالای این گیاه، به شدت سطح آب را پوشانده و مانع ورود نور و اکسیژن به داخل آب می‌شود و  تولید لجن آلی باعث خشک شدن پهنه‌های آبی می‌شوند که این خشکی بی تردید مرگ پرندگان و آبزیان تالاب را نیز به دنبال خواهد داشت.



 حاکمیت و دولت نقش اساسی در حیات تالاب دارند



عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حاکمیت و دولت  نقش اساسی در حیات تالاب دارند، گفت: انباشت یا سرازیر شدن زباله در رودخانه‌های منتهی به تالاب انزلی همچون زرجوب و گوهررود مسیر دیگری برای خشک شدن آن خواهد بود، اما باید بپذیریم دولت باید لایبروی تالاب را هر چه سریعتر آغاز کند.











سیدکاظم دلخوش اباتری


دلخوش با انتقاد از نظرات دستوری رییس سازمان محیط زیست برای احیای تالاب، تاکید کرد: پیشنهاداتی مبنی بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین المللی برای احیای تالاب از طرف مسئولان سازمان مربوطه داده می‌شود که باید در نظر بگیریم چرا از فرصت‌های داخلی برای احیای تالاب استفاده نمی‌شود؟! با تمام این تفاسیر باید گفت که «چراغی که به منزل رواست به مسجد حرام» است، با بی توجهی به این مشکل نمی‌توانیم از نهادهای بین المللی انتظار کمک و استمداد را داشته باشیم، تالاب  در مرز نابودی قرار دارد اگر امروز به داد آن نرسیم فردا دیر است./



پایان پیام



 



 



 



 

  • کد خبر : 371575
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار