خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/11 - 12:43
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : اقتصادی
اوسطی در همایش و نمایشگاه بین‌المللی خرما:

صادرات خرما نباید متوقف شود/ ۴۰ درصد از نخلستان‌های کشور نیازمند بازسازی و احیا هستند

اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی که در سومین همایش و نمایشگاه بین المللی تخصصی خرما و صنایع وابسته حاضر شدند، همگی بر بهبود وضعیت کشت، فرآوری و صادرات محصول خرما به عنوان یکی از اساسی ترین محصولات کشاورزی کشورمان تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزای خانه ملت، اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی صبح امروز ( پنجشنبه ۱۱ آبان‌ماه) در جریان نظارت میدانی خود از استان بوشهر در سومین همایش و نمایشگاه بین المللی تخصصی خرما و صنایع وابسته حاضر شدند.



نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: بر اساس آمار ارائه شده ۴۰ درصد از نخیلات کشور نیازمند بازسازی و احیا هستند و باید اعتبارات آن تخصیص داده شود.



پرویز اوسطی در این نشست گفت: مجلس یازدهم درطول فعالیت خود اقدامات خوبی در حوزه کشاورزی داشته است که یکی از موارد آن بازگردانی اختیارات حوزه بازرگانی کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی است، همچنین یکی دیگر از اقدامات مجلس در حوزه کشاورزی اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی بود که انگیزه تولید محصولات اساسی را افزایش داد.



نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به بخش کشاورزی اختصاص داده شد، ادامه داد: استان بوشهر استعداد فراوانی در وجوه مختلف دارد و ۹۲۰ کیلومتر ساحل و دسترسی به آب‌های آزاد طرفیت توسعه‌ای خوبی را برای استان فراهم کرده اما از آنها به خوبی استفاده نشده است.



وی با تاکید بر اینکه تا افق ۱۴۰۴ باید ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت سبزی و صیفی تبدیل به گلخانه شود و ۹ میلیون تن محصول کشاورزی مازاد را صادر کنیم، عنوان کرد: در زمینه کشاورزی قراردادی در استان بوشهر به خوبی عمل نشده و واحدهای فراوری باید با باغداران قراردادهایی را منعقد کنند. لازم است تا سایت‌های پرتودهی و ایکس‌ری به عنوان ملزومات توسعه صادرات در استان بکارگیری شوند.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نخیلات استان بوشهر در زمینه تامین آب دچار مشکل هستند که باید برطرف شود، ادامه داد: بر اساس آمار ارائه شده ۴۰ درصد از نخیلات کشور نیازمند بازسازی و احیا هستند و باید اعتبارات آن تخصیص داده شود.



اوسطی با بیان اینکه زنجیره خرما دارای اهمیت است و نباید به خام فروشی آن افتخار کنیم، گفت: زنجیره ارزش خرما به خوبی شکل نگرفته است و باید تکمیل شود، باید از تولید محصول سالم و ارگانیک مراقبت کنیم، نباید اجازه دهیم باغداران و کشاورزان از کود و سم نامناسب استفاده کنند.



وی با اشاره به اینکه تنها ۳۰ درصد از باغات کشور تحت پوشش بیمه‌ای قرار دارند که باید این میزان ارتقا داده شود، ادامه داد: دانش بومی در حوزه نخیلات وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد، امیدواریم بتوانیم شهر جهانی خرما را با محوریت بوشهر ثبت کنیم. در زمینه برندسازی و هویت بخشی خرما اقدامات خوبی صورت گرفته اما کافی نیست.



این نماینده مردم در مجلس با تاکید بر اینکه باید شهرک خرما هرچه سریع‌تر راه اندازی شود، عنوان کرد: مشوق‌های صادرات خرما باید در لایحه بودجه مورد توجه قرار بگیرد، با توجه به اینکه تولید خرما همواره مازاد بر نیاز کشور است، نباید صادرات این محصول را متوقف کنیم.



سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: در زمیته تولید و صادرات خرما کشور ایران طی سال‌ها مقام اول را داشته و در حال حاضر سهم ۱۵ درصدی از بازار خرما را دارد و حدودا در ۹ استان کشور خرما تولید می‌شود.



وی با تاکید بر اینکه در مجلس شورای اسلامی تشکیل سازمان خرما را پیگیری می‌کنیم، عنوان کرد: یکی از اقدامات خوبی که در مجلس یازدهم دنبال شد بازکردن قید و بندهای مربوط به کسب و کارها و صدور مجوزها بود که دست و پای تولید کنندگان را بسته بود.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قطعاً حوزه تولید و فرآوری خرما نیز درگیر مجوزها هستند، ادامه داد: متاسفانه علی رغم داشتن مزیت‌های نسبی نتوانسته‌ایم برندسازی کنیم، این اقدام باید توسط بخش خصوصی انجام شود، رانتی و نفتی شدن اقتصاد بخش خصوصی و اقتصادی را متاسفانه تنبل کرده است.



موسوی با  اشاره به نقش تجار و بازرگانان  در ترویج دین اسلام در آن زمان، گفت: بخش خصوصی و اتاق بازرگانی باید به سمت ایده‌های جدید حرکت کند و دولت و مجلس از این ایدها استقبال می‌کنند.



وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی در زمینه نمادسازی از محصولات ایرانی به خوبی عمل نکرده است، ادامه داد: کشور تونس در حال حاضر در حوزه محصولات خرما رتبه اول را دارد و ما باید از این مدل‌ها الگوبرداری کنیم.



توقف صادرات خرما قابل قبول نیست



ذبیح‌الله اعظمی در ادامه سومین همایش و نمایشگاه بین المللی تخصصی خرما و صنایع وابسته، گفت: خرما یکی از محصولات استراتژیک در سبد صادرات غیرنفتی است. ۱۵۰ هزار تن از میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرمای کشور در استان بوشهر تولید می‌شود، امکان جایگزینی ارقام پیارم و مجول در استان بوشهر باید مورد بررسی قرار بگیرد، خرمای مجول در حال حاضر قیمتی بیش از ۲۰۰ هزار تومان دارد.



وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات موجود عدم نفوذ دانش در باغات خرمای کشور است، ادامه داد: میزان متوسط جهانی خرما در هر هکتار ۸ تن، در ایران ۷ تن و در استان بوشهر ۵ تن است که می‌توان این میزان را به ۱۰ تن در هکتار افزایش داد. متاسفانه زیرساخت صادرات خرما فراهم نیست اما خوشبختانه وضعیت صادرات در استان بوشهر مطلوب است.



عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشاورزی قراردادی در زمینه خرما باید ایجاد شود، تصریح کرد: یکی از محدودیت‌های کشور و استان بوشهر آب است که با شیرین سازی آب می‌توان در نخیلات از آن استفاده کرد. متاسفانه آبیاری زیر سطحی در نخیلات و مزارع استان بوشهر استفاده نمی‌شود.



اعظمی با اشاره به اینکه سوسک حنایی خرما خسارت بسیار زیادی را به همراه دارد و مقابله با آن نیز دشوار است، افزود: سال گذشته در قانون بودجه اعتبار خوبی به بهسازی و احیا نخیلات اختصاص داده شده، اما تا کنون به دست کشاورزان نرسیده است، باید کمک کنیم این اعتبار در لایحه بودجه سال آینده افزایش پیدا کند.



وی با بیان اینکه به دلیل عدم تامین آب کافی باغداران مجبور به فروش نخل‌های خود به قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده‌اند، گفت: باید صادرات خرما تداوم داشته باشد و متوقف شدن آن به بهانه‌های مختلف قابل قبول نیست.



آب چالش اصلی نخلداران بوشهر است



ابراهیم رضائی نماینده مردم دشستان در ادامه این همایش، گفت: این همایش‌ها باعث می‌شود تا بدانیم مشکلات تولید خرما چیست و مسئولان تصمیم‌گیر نیز راهکارهای خود را ارائه کنند.



وی با اشاره به اینکه در استان بوشهر باید به سمت کاشت و جایگزینی نهال‌های مجول حرکت کنیم، زیرا صرفه اقتصادی بیشتری دارد، ادامه داد: استاندار و مسئولان استانی باید طرح تحول خرما را پیگیری کنند، متاسفانه کشاورزان لطمه زیادی را تحمل کرده اند.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه چالش اصلی نخلداران استان بوشهر تامین آب بوده و این موضوع باعث صادرات نخل و رهاسازی باغات شده است ، عنوان کرد: همه بخش‌های تولید تا مصرف خرما باید مورد توجه قرار بگیرد و یکی از آنها صادرات است، متولی‌های این حوزه باید پای کار باشند و مشکلات آن را رفع کنند، بخش خصوصی توان رفع این مشکلات را ندارد.



رضائی با اشاره به اینکه محصول خرمای ایرانی با بسته بندی مناسب صادر می‌شود، اما در کشور آذربایجان صادرکنندگان با مشکلاتی مواجه می‌شوند و هزینه صادرات آنها افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: یکی از مسایلی که مورد توجه قرار نگرفته است اتصال مستقیم به کشور روسیه است و این موضوع باید یکبار برای همیشه برطرف شود.



وی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی به حمل و نقل نگاه راهبردی دارد، گفت: متاسفانه در حوزه صادرات خرما صادرکنندگان بزرگ وجود ندارند، کشور روسیه حاضر شده گمرک سبز ایجاد کند اما این موضوع مستلزم فعالیت شرکت‌ها و صادرکنندگان بزرگ است.



سازمان خرما تشکیل شود



غلامحسین کرمی نماینده مردم دشتی و تنگستان در این نشست، گفت: درخصوص فواید، ارزش غذایی، دارویی، مسایل بازرگانی و اقتصادی خرما مطالب بسیار زیادی نوشته شده اما نتوانسته‌ایم در این حوزه موفق عمل کنیم، نگاه ما به خرما به عنوان یک محصول سنتی و روستایی باید تغییر کند.



این نماینده مردم در مجلس با اشاره به اینکه نگاه به خرما باید به عنوان یک محصول صادراتی باشد، ادامه داد: بازرگانان رکن اقتصادی هستند اما در این میدان باید به نخلداران نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم، بخشی از سود محصول خرما باید به جیب باغداران برود، با این اقدام شاهد بهبود عملکرد ایشان خواهیم بود.



وی با تاکید بر اینکه اگر نخلدار بداند در سود محصول شریک است، عملکرد بهتری پیدا می‌کند، عنوان کرد: خرما باید متولی داشته باشد و در این مسیر تاسیس سازمان خرما اهمیت ویژه‌ای دارد، از نمایندگان درخواست دارم پس از حضور در مجلس موضوع تشکیل سازمان خرما را پیگیری کنند تا همانند محصولات دیگری مانند چای، برنج و گندم متولی خاص خود را داشته باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 332601
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار