خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/11/07 - 16:24
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : سیاسی
گفتگویی با یوسفیان‌ملا درباره حماسه مردم آمل در 6 بهمن‌ماه سال 60:

چرا آمل به شهر "هزار سنگر" معروف شد؟ / تشریح هدف نهایی معارضان از حمله به شهر آمل

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با یادآوری حماسه مردم آمل در 6 بهمن‌ماه سال 60، گفت: معارضین می‌خواستند از آمل به بابل بروند سپس به قائمشهر برسند، قصد آن‌ها سقوط مازندران بود و می‌خواستند از طریق دریای خزر به آسیای میانه درسترسی پیدا کنند.

عزت الله یوسفیان‌ملا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص حماسه 6 بهمن ماه سال 1360 مردم آمل که گروهک‌های مسلح و معاند زمین‌گیر شدند، اظهار داشت: همه گروه‌های معاند ضدانقلاب مشی مسلحانه داشتند و هیچ گروهی در ابتدای انقلاب پیدا نمی‌شد که مشی حزبی داشته باشد، حتی حزب توده نیز که مدعی مبارزات سیاسی بود تعداد زیادی سلاح در اختیار داشت.



نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برخی از معاندین که اکثریت آن‌ها منافقین یا مجاهدین خلق، گروهک پیکار و گروه‌های فدائیان خلق اقلیت بودند با برخی از مزدوران محلی در شهرستان آمل آشنا بودند و جنگل را شناسایی کرده بودند.



مزدوران مسلح روستاهای خالی از سکنه را اشغال کرده بودند



وی با بیان اینکه در شمال و تا حدودی مناطق شرقی وغربی قله دماوند جنگل‌های انبوهی وجود دارد، افزود: در زمستان به دلیل شدت بارش برف، روستاهای آن مناطق تخلیه می‌شود؛ این مزدوران با همدیگر همدست شدند و خانه‌هایی که تخلیه شده بود را گرفته بودند و تمرینات نظامی و تیراندازی می‌کردند. آن‌‎ها به روستاهای خالی از سکنه وارد می‌شدند و هر آنچه که به دردشان می‌خورد را به سرقت می‌بردند و به پایگاه جنگلی خود بازمی‌گشتند.



یوسفیان ملا ادامه داد: چند بار این مزدوران جاده هراز بستند و یک روحانی را به صرف داشتن لباس روحانیت از ماشین پیاده و تیرباران کردند و حزب اللهی ها را نیز ترور کردند.



چرا 6 بهمن ماه برای حمله به شهر آمل انتخاب شد؟



نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ششم بهمن سال 60 که سالگرد انقلاب سپید شاه ملعون بود، گروه‌های مسلح به آمل حمله کردند، گفت: به اعتقاد ما این گروه‌های مسلح و معاند بصورت تصادفی روز 6 بهمن را برای حمله به آمل انتخاب نکرده بود، بلکه نظر به سالروز انقلاب سپید داشتند.



وی با بیان اینکه من آن زمان معاون دادستان آمل بودم، افزود: حدود ساعت 10 شب کسی فکر نمی‌کرد معاندین به شهر آمل شبیخون بزنند.



گوشه‌ای از شهر آمل به دست نیروهای مسلح افتاد اما در همانجا محصور شدند



یوسفیان‌ملا اظهار داشت: گروهک‌های مسلح به شهر حمله کردند و چند خمپاره به سپاه زدند و گوشه‌ای از شهر را برای ساعاتی در اختیار گرفتند. هدف آن ها این بود که با روشن شدن هوا، هوادارانشان در سراسر استان به همراه خانواده معدومین به آن ها بپیوندند و مازندران را ساقط کنند.



نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مردم از صبح با آوردن کیسه شن خاکریز ساختند و معاندین را در همان نقطه محصور کردند، زنان نیز در کنار مردان سنگربندی کردند و در مقابل منطقه‌ای که معاندین مسلح حضور داشتند، سنگرهایی را ساختند.



نیروهای مسلح ضد انقلاب بسیاری از مردم عادی را به شهادت رساندند



وی افزود: نیروهای مسلح ضد انقلاب پس از محصور شدن شروع به "کمین زدن" کردن و بسیاری از مردم عادی را به شهادت رساندند و سعی کردند مردم را بترسانند تا به خانه‌هایشان بازگردند اما مردم ده‌ها شهید دادند تا دشمنان به اهداف خود نرسند.



یوسفیان‌ملا ادامه داد: معاندین هیچ به شهر خودشان حمله کردند، این در حالی بود که اگر حاکمیت را می‌خواستند مورد هدف قرار دهند، باید به تهران حمله می‌کردند اما آن‌ها بیمار بودند و فقط می خواستند مردم را بکشند.



مردم "هزار سنگر" در آمل ایجاد کردند



عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: مردم برای مقابله با گروه های مسلح ضد انقلاب که گوشه‌ای از شهر را تسخیر کرده بودند، هزار سنگر را تهیه کردند و اکنون میدان "هزار سنگر" را در آمل داریم و آمل به شهر هزار سنگر معروف شده است، اما تقریبا عمده آن‌ها معدوم شدند و تعدادی کمی از آن ها به منزل مردم حمله کردند تا کمین کنند. آن‌ها زیر فاصله سقف و شیروانی کمین گرفته بودند اما دستگیر شدند و ظرف 24 ساعت پرونده شان بسته شد.



مردم برای مقابله با گروه های مسلح ضد انقلاب که گوشه‌ای از شهر را تسخیر کرده بودند، هزار سنگر را تهیه کردند و اکنون میدان "هزار سنگر" را در آمل داریم و آمل به شهر هزار سنگر معروف شده است



وی با بیان اینکه تا غروب روز 6 بهمن، مردم پرونده آن‌ها را بستند، افزود: امام خمینی(ره) در مورد این روز گفتند که دیدید که مردم آمل چه بر سر شما آوردند، ما باید از مردم آمل تشکر بکنیم .حضرات حسن زاده آملی و جوادی آملی نیز گفتند 6 بهمن سال60، مانند 22 بهمن 57 بود.



همه فهمیدند مبارزه مسلحانه در ایران به نتیجه نمی‌رسد



یوسفیان ملا اظهار داشت: بعد از 6 بهمن سال 60 همه فهمیدند مبارزه مسلحانه در ایران به نتیجه نمی‌رسد و خود مردم به حساب مسلحان رسیدند. البته سپاه با قدرت در میدان ایستاد و نیروهای بسیجی و نظامی و انتظامی در میدان بودند و اتفاق مبارکی برای مردم ایران به یادگار ماند و در تاریخ مبارزات به ثبت رسید.



هدف مسلحین ضد انقلاب از حمله به آمل چه بود؟



نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: معارضین می‌خواستند از آمل به بابل بروند سپس به قائمشهر برسند، قصد آن‌ها سقوط مازندران بود و می‌خواستند از طریق دریای خزر به آسیای میانه درسترسی پیدا کنند، اما در گوشه شهر محاصره، معدوم و در نهایت محاکه شدند.



معارضین می‌خواستند از آمل به بابل بروند سپس به قائمشهر برسند، قصد آن‌ها سقوط مازندران بود و می‌خواستند از طریق دریای خزر به آسیای میانه درسترسی پیدا کنند



وی افزود: گونه‌های متفاوت دستگیرشدگان عجیب بود، عده ای وابستگان به چریک‌های فدائی اقلیت بودند، عده‌ای عضو منافقین و عده‌ای نیز عضو گروه پیکار بودند.



انواع و اقسام گروه‌ها در حمله به شهر آمل نقش داشتند



یوسفیان‌ملا ادامه داد: انواع و اقسام گروه‌ها در این جریان بودند و خداوند سبحان کمک کرد تا چنین اتفاقی در کشور به نتیجه نرسد و دشمن را ناامید کرد.



نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یاد همه کسانی که جانانه مقاومت کردند و به شهادت رسیدند گرامی می داریم، گفت: بسیاری شهدا به این دلیل به شهادت رسیدند که اجازه ندادند معاندین به منازل مردم حمله کنند، زیرا مردم را بی‌دلیل می‌کشتند و 6 بهمن فراموش شدنی نیست./



پایان پیام

  • کد خبر : 294780
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار