خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/08 - 08:40
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : سیاسی
عزیزی:

وزارت خارجه باید آینده‌نگر باشد/ کمیسیون امنیت ملی به «برنامه» وزرای پیشنهادی رأی می‌دهد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید: وزارت خارجه باید آینده نگر باشد و بر اساس منافع ملی تحولات جهانی را مدیریت کند و ملاک ما برای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی نیز برنامه عملیاتی بر اساس همین راهبرد است.

ابراهیم عزیزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در آغاز دولت چهاردهم و در مراسم تنفیذ حکم رییس جمهور جدید، گفت: توصیه‌های امروز رهبری به عنوان فرمان برای ما محسوب می‌شود و همه کارگزاران نظام باید آنها را در عمل دنبال کنند. ما در کمیسیون امنیت ملی مجلس در بعد سیاست خارجی وظیفه داریم به طور ویژه به آن توجه کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: رهبر معظم انقلاب در دو نشست اخیر به نقش مجلس در حوزه سیاست خارجی اشارات مهمی داشتند و ما باید بپذیریم در این بخش هزار راه نرفته هنوز باقی مانده و اقداماتی که می‌تواند ما را در نیل به اهداف یاری کند بسیار است.

کشورهای همسایه و هم سو فرصت های بی نظیری برای ما هستند 

وی با بیان اینکه بسیاری از مسائل کشور با توسعه روابط سیاسی و بین‌المللی قابل حل است، گفت: جمهوری اسلامی به جایگاهی در منطقه دست پیدا کرده که باید مورد توجه قرار گیرد، ما باید بسیاری از اقدامات خود را فراتر از جغرافیای ایران دنبال کنیم و امروز کشورهای همسایه و هم سو فرصت های بی نظیری برای ما هستند تا در ابعاد مختلف به رشد و توسعه دست پیدا کنیم. همه وزارتخانه‌ها نیز باید به این مسأله توجه کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس دوازدهم تصریح کرد: نگاهی وسیع‌تر، کلانتر و با برنامه‌تر باید به عرصه بین‌الملل داشته باشیم و بر اساس مزیت های کشور به سمت رفع نیاز ها حرکت کنیم. سیاست خارجی فعال نیازمند یک رویکرد حرفه ای و آینده نگر است به نحوی که ما بر اساس نیاز های خود به شکل هوشمند عملکرده و خود خالق شرایط در عرصه جهانی شویم و منتظر تحولات نمانیم.

سیاست خارجی فعال، سیاست خارجی موضع گیر و بیانیه نویس نیست

وی ادامه داد: سیاست خارجی فعال، سیاست خارجی موضع گیر و بیانیه نویس نیست و دستگاه دیپلماسی باید چندین گام از سایر وزارتخانه‌ها در مسائل جهانی جلوتر باشد و به عنوان یک دیدبان خوب برای کشور عمل کند و خواسته های نظام را به طرف های خارجی دیکته نماید.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این راهبرد تنها وظیفه دولت نیست و مجلس نیز باید وارد عمل شود و به خوبی نقش آفرینی و تحولات آینده جهان را تحلیل و کشور را بر اساس افق های پیش رو هدایت کند. در واقع همه اجزای این ساختار باید حرفه ای و به روز باشند.

نقش نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور مورد غفلت واقع شده است

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه نقش نمایندگی های ایران در خارج از کشور در این راهبرد مهم است، تصریح کرد: بسیاری از اقدامات و سیاست ها در دفاتر کشورمان در سایر کشورها مغفول مانده و با وجود حرکتی که آغاز شده باید بازنگری جدی در عملکرد ها و سیاست ها در دولت جدید صورت گیرد و این امکان فراهم است که در ابتدای فعالیت دولت و مجلس بال پرواز دیپلماسی به حرکت در آید.

کمیسیون امنیت ملی به برنامه وزرای پیشنهادی رأی خواهد داد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین تاکید کرد: ما در کمیسیون طی روزهای آینده موضوع بررسی سوابق وزاری پیشنهادی را خواهیم داشت و آنچه برای کمیسیون در این زمینه ملاک عمل و تصمیم است، برنامه وزارت و یه طور خاص وزرای پیشنهادی امور خارجه،دفاع و اطلاعات است. بخشی از ملاک های مورد نظر سوابق و دیدگاه های سیاسی افراد است اما بی شک بخش قابل توجهی از نظر موافق یا مخالف کمیسیون برنامه های کاربردی و عملیاتی وزیر امور خارجه دولت و البته وزرای دفاع و وزیر اطلاعات است و ما در کمیسیون به برنامه رای خواهیم داد./

پایان پیام

  • کد خبر : 381139
صادق حسینی توسل
خبرنگار

صادق حسینی توسل

آخرین اخبار