خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/12/08 - 20:56
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
سعیدی:

مردم به فکر «قرنطینه» خود باشند نه مسافرت به شمال

در اماکن مذهبی و زیارتی مثل ساحت مقدس معصومین و مساجد باید تمام نکات بهداشتی رعایت شود.

محمد اسماعیل سعیدی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد تعطیلی اماکن فرهنگی و هنری گفت: شیوع ویروس کرونا در کشور منجر به تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری، برنامه‌های جشنواره هنرهای تجسمی، برنامه فرهنگی برج میلاد و حتی برنامه‌های اماکن مذهبی در کشور شده است، اگر این بیماری از ابتدا به درستی کنترل می‌شد نیازی به تعطیلی امکان فرهنگی، هنری و تفریحی در کشور نبود.



نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر سازمان‌های مربوطه و نهادهای اطلاع رسانی در پیشگیری و اطلاع رسانی این ویروس قدرتمند عمل می‌کردند امروز نیازی به تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری در کشور نبود، در حال حاضر کشور ما با کوچکترین مشکلی از آلودگی هوا گرفته تا بارش باران و برف و امروز ویروس کرونا دست به دامن  راحت‌ترین راه «تعطیلات» می‌شوند، این تعطیلات بیش از حد بدون شک تبعاتی هم خواهد داشت، مسئولان باید به سمت آموزش و پیشگیری از بحران پیش روند.



پیشگیری و درمان مهمترین اصل در مقابله با کرونا



وی ادامه داد: در شرایط کنونی باید آموزش لازم  برای حضور مردم در اماکن عمومی مهیا شود، در نظر داشته باشیم اماکن عمومی که امروز بر سر آن بحث می‌شود فقط به سالن سینما و تئاتر و اماکن مذهبی ختم نمی‌شود بلکه اتوبوس، تاکسی و مترو را هم شامل می‌شود برهمین مبنا نمی‌توانیم اصل مقابله را بر تعطیلی بگذاریم باید در شکست دادن این بیماری اصل بر پیشگیری و درمان برنامه ریزی کنیم.



سعیدی در مورد تعطیلی اماکن مذهبی تاکید کرد: در اماکن مذهبی و زیارتی مثل ساحت مقدس معصومین و مساجد باید تمام نکات بهداشتی رعایت شود و وزارت بهداشت ودرمان متولی اصلی  تعطیلی مراکز زیارتی است و تمام مراکز در چنین شرایطی باید تابع دستورات  این وزارتخانه باشند.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی شخصی در ماه مبارک رمضان  دچار بیماری شود پزشک معالج تشخیص می‌دهد که روزه گرفتن برای سلامتی شخص مضرر است، هرچند  روزه واجب باشد اما زمانی که برای سلامتی انسان خطر داشته باشد نیازی به روزه گرفتن نیست، در شرایط کنونی متولیان وزارت بهداشت و درمان هر دستوری صادر کنند همه سازمان‌ها موظف به رعایت آن هستند.



تنها تعطیلات راهکار مقابله با این ویروس نیست باید به مسائل دیگر مثل قرنطینه شهرها هم بپردازیم



نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: تنها تعطیلات راهکار مقابله با این ویروس نیست باید به مسائل دیگر مثل قرنطینه شهرها هم بپردازیم، متاسفانه در چند روز تعطیلی مردم بار سفر را بسته و به شهرهای شمالی مسافرت کردند و همین عاملی بر شیوع چند برابری این بیماری شده است، در چنین مواردی به نتیجه می‌رسیم که اطلاع رسانی درستی در مورد انتشار ویروس صورت نگرفته است، مردم باید به فکر قرنطینه خودشان باشند تا این بیماری قربانیان بیشتری نداشته باشد نه با مسافرت بی‌مورد عامل انتشار آن باشند.



مفهوم تعطیلات در شرایط بحرانی بر همگان مشخص شود



عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس افزود: در حال حاضر قم و گیلان بیشترین آمار مبتلایان به این ویروس هستند، مبنای تعطیلات برای مهار بیماری بوده است باید مسئولان امر در کنار تعطیلات راهکارهای عملی دیگر هم جایگزین کنند و یکسری محدویت‌های دیگر هم اعمال کنند تا مفهوم این تعطیلات برای همگان مشخص شود.



وی در مورد نقش رسانه در شرایط بحرانی تاکید کرد: با پیشرفت علم مرزها فرو ریخته قدرت رسانه می‌تواند قدرتمندتر از نیروی نظامی یک کشور باشد، زمانی که رسانه به انسجام و ساماندهی  لازم برسند می‌توانند هر غیرممکنی را به  ممکن تبدیل کنند. در شرایط کنونی که کشور درگیر این بیماری است رسانه‌ها می‌توانند در پیشگیری این بیماری کمک بسیاری کنند ساماندهی رسانه در اطلاع رسانی بیماری می‌تواند نقش موثری داشته باشد، فورواردهای پی در پی پیام در فضای مجازی بدون توجه به درست و غلط بودن اطلاعات بیماری منجر به ترس و وحشت عمومی در جامعه شده است.



بیشتر بخوانید:





عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: زمانی که مردم برای کسب اطلاعات به  شبکه‌های مجازی مجاز و غیرمجاز رجوع می‌کنند نشان از بی‌اعتمادی به رسانه ملی  است باید اعتماد از دست رفته به رسانه ملی بازگرداند شود تا مردم در شرایط بحرانی برای کسب اطلاعات منبع و مبنای کسب اطلاعات را شبکه‌های مجازی ندانند، اطلاع رسانی درست از طریق  می‌تواند در کنترل و مهار این بیماری نقش موثری داشته باشد./



پایان پیام



خبرنگار: هدی ریسمانچی



 

  • کد خبر : 295697
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار