خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/06 - 17:05
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اجتماعی
حسینی پور با اشاره به سوال از وزرای نفت و نیرو در مورد سد چمشیر به عنوان بزرگترین طرح آبی کشور:

فاجعه گتوند نباید در مورد چمشیر تکرار شود/ ضرورت ارائه تضمین های لازم و کافی در این رابطه به مجلس

نماینده مردم گچساران و باشت با اشاره به سوال از وزرای نفت و نیرو در مورد سد چمشیر به عنوان بزرگترین طرح آبی کشور با تاکید بر اینکه فاجعه گتوند نباید در مورد چمشیر تکرار شود بر ضرورت ارائه تضمین های لازم و کافی در این رابطه به مجلس تاکید کرد.

سید ناصر حسینی‌پور در گفت و گو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، در تشریح سوال خود از وزرای نفت و نیرو در مورد آغاز آبگیری سد چم شیر و عواقب زیست محیطی احتمالی(در راستای اصل 88 قانون اساسی)، گفت: سد گتوند  که دریاچه آن با مخزنی ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعبی دومین دریاچه مصنوعی بزرگ کشور پس از کرخه بوده و هزاران میلیارد تومان صرف تاسیس آن شده بود به دلیل وجود لایه ها، گنبد‌ها و رگه‌های نمکی در اطراف محل آبگیری سد، آب آن شور شده  و ضمن هدر رفت سرمایه گذاری های انجام شده مشکلات عدیده زیست محیطی به وجود آمده و خسارات مضاعفی را به کشور تحمیل کرده است.



وی افزود: اکنون در آستانه آبگیری سد چم شیر و قرار گرفتن حدود ۴٠ درصد از مخزن سد روی سازند گچساران این نگرانی وجود دارد که مطالعات انجام شده ناقص بوده و اتفاقی که برای سد گتوند افتاد برای چم شیر نیز تکرار شود بنابراین تمامی مسئولان مربوطه باید پاسخگوی مردم و نمایندگان آنها باشند و تضمین های لازم و کافی در مورد عدم تکرار فاجعه سد گتوند را  به مجلس شورای اسلامی ارائه دهند.



نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس یازدهم ادامه داد: وزیر نفت چه تدابیری برای عدم نشت مواد نفتی از چاه ها و لوله های انتقال نفت به دریاچه سد اندیشیده شده و وزارتخانه متبوعش تاکنون چه اقداماتی در این رابطه انجام داده است؟



حسینی پور یادآور شد: با توجه به نگرانی های کارشناسان در مورد احتمال وجود لایه های نمکی در حوزه آبریز سد چم شیر، احتمال نشت مواد نفتی و یا  حل شدن نامتعارف سایر املاح مضر در مخزن سد، آیا مطالعات میدانی در این رابطه به خوبی انجام شده و ماحصل این مطالعات چیست؟ آیا وزیر نیرو تضمین می دهد در آینده دور و نزدیک مشکلات گفته شده در مورد سد چم شیر پیش نیاید./



پایان پیام

  • کد خبر : 357766
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار