خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/06/05 - 01:45
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
اسماعیلی با انتقاد به سبقت تورم از حقوق:

طرح‌های معیشتی بدون کنترل قیمت ها سفره مردم را رنگین نخواهد کرد

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر نرخ تورم در جامعه کنترل نشود و ارزش به ریال ایرانی باز نگردد، افزایش حقوق‌ها توانایی مقابله با تورم و گرانی افسار گسیخته را نخواهد داشت.

ولی اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد میزان خط فقر در کشور گفت: خط فقر با توجه به تورم موجود در جامعه همیشه در نوسان صعودی بوده است؛ برآوردها نشان‌دهنده آن است که به طور متوسط در دوره زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ حدود ۳۳ درصد از جمعیت کشور زیر خط فقر قرار گرفته‌اند، طبق آخرین آمار کمیته امداد خط فقر در سال جاری به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.



نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی افزود: تعیین میزان خط فقر با توجه به نرخ تورم هر استان متفاوت است به فرض مثال در پایتخت و کلانشهرها این رقم به ۱۰ میلیون تومان رسیده و در استان‌های دیگر به میزان ۷ میلیون تومان مشخص شده است، گرانی افسار گسیخته اقلام اساسی در سه سال اخیر هزینه‌های سنگینی بر دوش مردم گذاشته تا جایی که  زندگی ایرانیان را سخت تحت فشار قرار داده است.



سرانجام طرح معیشتی به کجا رسید



وی یادآور شد: در مقابل گرانی‌های بی‌‍نهایت مجلس طرح معیشت خانوار را مطرح کرد که حدود ۶۰ میلیون نفر را در بر می‌گرفت؛ این طرح با تصویب نمایندگان قانونی شد و از سال گذشته دولت مجاب به اجرایی شدن آن بود، اجرای این طرح بعد از قانونی شدن مشمول دو دهک پایین جامعه شد که در حال حاضر به صورت بن کالای اساسی پرداخت می‌شود.



در حال حاضر هزینه‌های خانوار با درآمدها همخوانی ندارد، رشد بی سابقه نرخ تورم شرایط را برای گروه‌های متوسط و کم درآمد جامعه سخت کرده و اجرای درست و کامل طرح معیشت خانوار از اهداف برنامه مجلس یازدهم در شرایط سخت کرونایی بود



اسماعیلی یادآور شد: در حال حاضر هزینه‌های خانوار با درآمدها همخوانی ندارد، رشد بی سابقه نرخ تورم شرایط را برای گروه‌های متوسط و کم درآمد جامعه سخت کرده و اجرای درست و کامل طرح معیشت خانوار از اهداف و برنامه های مجلس یازدهم در شرایط سخت کرونایی بود و تمام تلاش نمایندگان مجلس اجرای کامل قانون کمک معیشتی است، امیدوارم دولت جناب آقای رئیسی اجرای این قانون را در دستور کار قرار دهد.



جولان دلالان در بازار عرضه و تقاضا



نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: چرخه توزیع کالاهای اساسی در کشور معیوب است و همین امر موجب جولان دلالان در بازار شده است، به گونه‌ای که در طی چند سال اخیر در بازار کالاهای اساسی و توزیع اقلام خوراکی همانند نان هم با مشکل روبرو شده‌ایم. وزرای پیشنهادی از وزیر اقتصاد گرفته تا جهادکشاورزی هر یک برنامه‌های متعددی برای کنترل بازار و نرخ تورم ارائه داده‌اند باید ببینم چه میزان به وعده‌های داده شده را عملیاتی خواهند کرد.



تورم را کنترل کنید



رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم تاکید کرد: هر میزان طرح‌های حمایتی و معیشتی در جهت حمایت از خانوارهای ایرانی ارائه شود تا زمانی که تورم کنترل نشود نقشی در کاهش گرانی‌ها نداشته و بی فایده خواهند بود، اگر نرخ تورم در جامعه کنترل نشود و ارزش به ریال ایرانی باز نگردد، افزایش حقوق‌ها توانایی مقابله با تورم و گرانی افسار گسیخته را نخواهند داشت.



تورم از حقوق سبقت گرفته است



نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در حال حاضر نرخ تورم در جامعه نسبت به حقوق‌های دریافتی بسیار بالا است و پرداخت مبلغ ۱۲۰هزار تومان به عنوان طرح معیشتی برای هر شخص جوابگوی نرخ تورم در جامعه و رشد صعودی قیمت کالاهای اساسی نیست.



تعزیرات نقشی در کنترل قیمت‌ها دارد؟



اسماعیلی با اشاره به نقش نظارتی سازمان‌های مربوطه در کنترل قیمت کالاهای اساسی گفت: سازمان‌هایی نظیر تعزیرات که نقش نظارتی در کنترل قیمت‌ها دارند، باید بیشتر از هر زمان دیگری به بازار نظارت داشته باشند. این نقش نظارتی باید از لحظه تولید تا عرضه کالا در بازار به صورت درست اجرایی شود به فرض مثال از تولید نهاده های دامی برای کشاورزان و دامداران تا عرضه گوشت، لبنیات و… باشد.اگر بتوانیم چرخه تولید تا عرضه کالاهای اساسی را به درستی در دست بگیریم بدون شک شاهد کاهش قیمت‌ها و کنترل بازار خواهیم بود، بایستی از شروع فرآیند تولید محصولات تا توزیع آنها نظارت به بازار امکانپذیر باشد، اگر مراحل  تولید تا توزیع کالاهای اساسی به درستی و با نظارت صورت بپذیرد بدون شک شاهد سرو سامان دادن کالاهای اساسی خواهیم بود.



بیشتر بخوانید:





اسماعیلی در پایان خاطر نشان کرد: از سازمان‌های ناظر مثل تعزیرات بارها درخواست کرده‌ایم که نقش نظارتی خود را در بازار بیشتر کنند، جامعه دیگر کشش بیش از اندازه گرانی‌ها را ندارد، این گرانی‌ها به قیمت سلامتی مردم جامعه تمام می‌شود. با شرایط همه گیری بیماری کرونا در کشور و کمبود دارو باید بیشتر از هر زمان دیگری به فکر تهیه کالاهای اساسی باشیم. مقام معظم رهبری در حوزه مسائل اقتصادی کشور با تاکید خاص بر مبارزه با فساد و تبعیض و رفع محرومیت‌ها بارها عنوان کرده‌اند؛ بدترین فسادها در جامعه رواج فقر و افزایش شکاف بین طبقه فقر و غنی است. برای از بین بردن تورم باید فقر را از بین ببریم که مادر تمام معضلات است./



پایان پیام

  • کد خبر : 326168
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار