خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/04/23 - 12:51
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
قاسم‌پور:

ضرورت طراحی سامانه‌ای به منظور ایجاد هماهنگی میان زنجیره تولید چادر مشکی

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس بر ضرورت طراحی سامانه‌ای به منظور ایجاد هماهنگی میان زنجیره تولید چادر مشکی خبر داد و گفت: با این اقدام می‌توان امکان فرارهای مالیاتی و استفاده از قاچاق را کاهش داد.

فاطمه قاسم پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  درباره تولید و عرضه بهتر پارچه چادر مشکی، گفت: چادر مشکی یکی از پوشش‌های زنان ایرانی است که در سال‌های اخیر به علت تغییرات نرخ ارز و وابستگی حداکثری به واردات این محصول، با افزایش قیمت آن مواجه بودیم و بسیاری از خانواده‌ها برای تهیه آن با مشکل مواجه شدند.



وی ادامه داد: در سال گذشته با هدف بررسی این‌ موضوع که چه اقدامی باید در حوزه سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری انجام دهیم تا وضعیت بازار پارچه چادر مشکی بهبود یابد به رایزنی با نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط با این موضوع پرداختیم. 



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با بیان این‌که تعامل با مجموعه‌های ذی‌ربط نشان داد که در دو بخش عرضه پارچه چادر مشکی چند مسأله جدی وجود دارد، ادامه داد: مسائل بخش عرضه شامل ایجاد ظرفیت‌های جدید تولیدی، بهینه‌سازی و حداکثرسازی ظرفیت‌های موجود و اصلاح وضعیت واردات پارچه چادر مشکی است.



قاسم‌پور ادامه داد: از سویی در بخش تولید در سال‌های گذشته علیرغم تلاش برای ورود بخش خصوصی، موفق نبوده‌ایم و در حال حاضر شرکت نساجی حجاب شهرکرد وابسته به بنیاد مستضعفان و جانبازان تنها شرکت تولیدکننده در این زمینه است که از اواسط دهه نود اقدام به تولید و عرضه پارچه چادر مشکی کرده و هم‌اکنون با ظرفیت اسمی 10 میلیون مترمربع در حال فعالیت است. 



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت شرکت خصوصی ناز زرین خوانسار، گفت: این شرکت دچار مشکلات مالی شده بود اما با رفع مشکلات در شرف بازگشت به چرخه تولید با ظرفیت یک میلیون مترمربع است.



رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی مشکلات بخش تولید گفت: تأمین مواد اولیه، افزایش هزینه‌های مالی شرکت‌های تولیدی، فعالیت‌های غیررسمی و قاچاق پارچه به کشور، عدم شفافیت بخش توزیع و فروش، کمبود سرمایه در گردش، پرریسک‌بودن ورود به بازار این محصول و افزایش قیمت تمام‌شده به علت واردات بخشی از مواد اولیه برخی از مسائل و مشکلاتی است که در بخش تولید با آن مواجه هستیم. 



وی با یادآوری اینکه در راستای کاهش قیمت پارچه چادر مشکی، یکی از مسیرها افزایش عرضه است، گفت: به منظور دست‌یابی به عرضه بیشتر این محصول معتقدم باید  سرمایه‌گذاری برای ایجاد واحد جدید تولیدی و استفاده حداکثر از ظرفیت موجود تولید پارچه و همچنین ظرفیت شبکه‌سازی در زنجیره تولید پارچه چادر مشکی و توسعه واحدهای موجود در دستور کار قرار گیرد. 



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: بررسی‌های صورت‌گرفته بیانگر آن است که به دلیل اینکه ایجاد واحد جدید تولیدی مقرون به صرفه نیست بنابراین به دنبال مسیرهای بعدی به منظور افزایش ظرفیت‌های فعلی و استفاده بهینه از آن گام برداشتیم.



وی با بیان این‌که گروهی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس این وضعیت را مورد بررسی قرار دادند، گفت: در نشست های متعددی که با کارشناسان و همچنین متولیان امر داشتیم به این نتیجه رسیدیم که سامانه‌ای از مرحله تولید مواد اولیه تا بخش عرضه محصول به منظور شبکه‌سازی و حذف هدررفت‌ها طراحی کنیم تا منجر به هم‌افزایی، رفع خلأها و خطاهای فرآیند شده و با کمترین هزینه، بیشترین نتیجه حاصل شود.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس  با یادآوری میزان مصرف پارچه چادر مشکی در کشور، گفت: تاکنون برآورد دقیق و جامعی از میزان نیاز داخل صورت نگرفته اما گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با احتساب مصرف دو قواره چادر در سال برای جمعیت زنان 10 سال به بالای کشور حدود 97 میلیون متر مربع برآورد شده که به نوعی مصرف بالقوه پارچه چادر مشکی است از طرفی مطابق بررسی انجمن فعالان حوزه حجاب، مصرف چادر مشکی در کشور حدود 40 تا 50 میلیون مترمربع برآورد شده است. 



رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: در هر صورت با ایجاد سامانه هماهنگ می‌توانیم این میزان نیاز را با کیفیت و قیمت مناسب تأمین کنیم و با این اقدام می‌توان با شفاف‌سازی فعالیت‌ها، امکان فرارهای مالیاتی و استفاده از قاچاق را کاهش داد و در بهبود شرایط تولید مؤثر است./



پایان پیام

  • کد خبر : 323134
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار