خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/09/10 - 21:23
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه
سرویس : اجتماعی
خانه ملت گزارش می‌دهد؛

روز جهانی ایدز، از اهمیت تا کتمان

قصه مهمان ناخوانده ایدز سالهاست به زبان‌ها و قلم‌های متفاوت روایت شده، قربانیانی که ندانسته مبتلا می‌شوند و بیماری را ناخواسته انتشار می‌دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، قصه مهمان ناخوانده ایدز سالهاست به زبان‌ها و قلم‌های متفاوت روایت شده، قربانیانی که ندانسته مبتلا می‌شوند و بیماری را ناخواسته انتشار می‌دهند، صادرات خون آلوده به ویروس ایدز توسط فرانسه به کشور حربه‌ای بود که سال‌های پیش در سکوت مجامع علمی و قضایی علیه مردم کشور ما به کار گرفته شد. در گذشته‌های نه چندان دور شاید گفتن و نوشتن از ایدز مفاهیم ناخوشایندی داشت ورود فرآورده‌های خونی آلوده به کشور بیش از ۱۸۰۰ ایرانی را به بیماری‌هایی همچون هپاتیت C و ایدز مبتلا کرد؛ هنوز که هنوز است امروز تاوان این خون آلوده را می‌دهیم قربانیانی که محکوم به سکوت شدند.



اچ آی وی یا همان ایدز(HIV/AIDS) یکی از بیماری‌های ویروسی واگیردار است؛ ویروس اچ آی وی( HIV) قدرت دفاع بدن را در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها کم می‌کند؛ با توجه به اینکه این بیماری هنوز واکسن و دارویی جهت پیشگیری و درمان قطعی ندارد آگاه کردن کلیه اقشار مردم از چگونگی انتقال و پیشگیری از آن بسیار اهمیت دارد.



کسی نداند روزی هم به نام ایدز داریم!



اول دسامبر (۱۱ آذر ماه) به عنوان روز جهانی ایدز نامگذاری شده و در سال ۲۰۲۰ ، توجه جهانی بر اپیدمی کووید ۱۹ و تاثیر آن بر زندگی و معیشت افراد متمرکز است.حذف انگ و تبعیض، توجه به عموم افراد جامعه جهت دریافت خدمات سلامت بر اساس رویکردهای عدالت محور، از کلیدهای اصلی مواجهه به اپیدمی‌هایی از قبیل کووید ۱۹ و اچ آی وی است.با توجه به این موارد، موضوع روز جهانی ایدز امسال با شعار «همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک»(responsibility Shared, solidarity Global) نام گرفته است.



هنوز انگ اجتماعی ایدز بالاست



 هنوز انگ اجتماعی به بیماران ایدزی در جامعه بالاست تعداد کثیری از بیماران به تبع رانده نشدن از جمع دوستان و آشنایان و حتی نزدیکان بیماری خود را پنهان می‌کنند و یا در پی درمان آن نیستند و بازخوردهای منفی در مقابل این بیماری در جامعه سنتی ما وجود دارد؛ به قدری که بیمار حاضر به معالجه و درمان خود نیست و امروزه کرونا مزید بر این پنهانکاری شده فقط و فقط در حد نامگذاری چنین روزی اکتفا کرده‌ایم.



حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد بیماری ایدز در کشور به خانه ملت می‌گوید: بیماری ایدز در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند خطرات بیشتری دارد. وزارت بهداشت و درمان پزشکی تمام امکانات خود را در حوزه درمان بیماران ایدز به کار گرفته با تمام این تفاسیر شناسایی افراد مبتلا به HIV به درستی صورت نگرفته و همین عاملی بر انتشار بیماری شده است.



آمار دقیقی از بیماران مبتلا به ایدز در کشور نیست



نماینده مردم زاهدان در مجلس یازدهم ادامه می‌دهد: پنهان بودن بیماری در سایه نبود آموزش درست در کشور امروزه عاملی بر گسترش بیماری شده است؛ آموزش این بیماری و راههای انتقال آن قرار بود از طریق مدارس برای گروههای سنی که ضرورت دارند مورد توجه قرار بگیرند. در حال حاضر آمار درستی از بیماری HIV در کشور نداریم بدون شک آمار و ارقام که از تعداد مبتلایان بیشتر از افرادی است شناسایی می‌شوند،در سالهای اخیر بیشترین عامل انتقال از طریق اعتیاد تزریقی معتادان بود، در حال حاضر درصد قابل توجهی از رواج این بیماری به دلیل رفتارهای پر خطر است.



ازدواج یکی از نیازهای جوانان امروز است که در سایه نبود امکانات اقتصادی از مسکن و اشتغال گرفته تا رشد تورم در کشور شاهد افزایش سن ازدواج و افزایش تجردگرایی جوانان هستیم



شهریاری با انتقاد از نبود شرایط مناسب ازدواج جوانان در کشور تاکید کرد: ازدواج یکی از نیازهای جوانان امروز است که در سایه نبود امکانات اقتصادی از مسکن و اشتغال گرفته تا رشد تورم در کشور شاهد افزایش سن ازدواج و افزایش تجردگرایی جوانان هستیم، امیدواریم مسئولان و متولیان امر به این موضوع بیش از گذشته توجه کرده تا شاهد اتفاقات ناخوشایندی در حوزه بهداشت و درمان و رشد بیماری‌های ویروسی ناشی از رفتارهای پرخطر جوانان نباشیم.



عضو کمیسیون درمان مجلس ادامه داد: سال گذشته لردگان یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری که درگیر این بیماری شد و متاسفانه وزارت بهداشت تا جایی در توان داشت به افرادی که درگیر بیماری شدند کمک کرده اما تمام ماجرا و حمایت‌ها به وزارت بهداشت باز نمی‌گردد باید نهادها و سازمان‌های دیگر همراه و همگام این عزیزان باشند تا بتوانند با آرامش به سلامتی لازم برسند.



وزارت بهداشت در ۳۰ درصد سلامتی جامعه تاثیر دارد



شهریاری در ادامه خاطرنشان می‌کند: فقط ۳۰ درصدسلامتی یک جامعه به وزارت بهداشت و درمان پزشکی باز می‌گردد بسیاری از مسائل از جمله موضوعات اقتصادی و اجتماعی میزانی از سلامتی جامعه را درگیر می‌کنند که می‌تواند تاثیری مستقیمی در سلامت جسمی و روحی افراد جامعه داشته باشد.



در ادامه محسن فتحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد بیماری ایدز و رشد پنهانی آن به خانه ملت می‌گوید: سالهای طولانی است که کشور ما با ویروسHIV دست و پنجه نرم می‌کند و متاسفانه شاهد رشد زیرزمینی بیماری در کشور هستیم این می‌تواند خطر جدی در سایه بی‌توجهی به این بیماران باشد در حال حاضر کشور در میانه تحریم‌ها و درگیری با بیماری کرونا است که مشکلات عدیده‌ای برای این بیماران به همراه داشته است. 



فرهنگ‌سازی و شفافیت نسبت به بیماران ایدزی زیاد شده 



نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: درگیری جامعه با کرونا و شرایط استثنایی که بیماران خاص دارند بسیار حائز اهمیت است، تعدادی از این بیماران مثل بیماران HIV جزو افرادی هستند که بیماری خود را پنهان می‌کند و همین عاملی برای در معرض خطر بودن این بیماران است، با توجه به نبود تخفیف‌های ارزی برای تامین دارو این بیماران با کمبود دارویی مواجه نشد اما عاری از مشکل نیستند؛ مقداری از داروهای مصرفی  این بیماران وارداتی است و مشکلاتی دارند، اما از پوشش بیمه‌ای خارج نشده‌اند و همچنان مثل گذشته مورد حمایت وزارت بهداشت و درمان کشور هستند. فرهنگ‌سازی و شفافیت در مورد بیماران ایدزی نسبت به گذشته بسیار شده است.



عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: رفتار با این بیماران در شرایط کنونی نسبت به گذشته بسیار بهتر بوده است، شناسایی و معرفی این بیماری از طریق رسانه‌ها منجر به رفتارها و عکس العمل بهتری نسبت به بیماران  است، در حال حاضر حساسیت گذشته نسبت به رفتار به این بیماران وجود نداشته است همزیستی با این افراد در جامعه به حدی رسیده که شاهد رفتارهای غیر عادی از طرف مردم نیستیم.



این بیماری به دو طریق در کشور ما رواج داشته یکی از طریق اعتیاد و دیگری روابط جنسی که اگر هر دو مورد کنترل شود بدون شک شاهد از بین رفتن بیماری در کشور خواهیم بود



فتحی اطلاع رسانی در مورد ایدز را عامل قطع بیماری می‌داند و می‌گوید: این بیماری به دو طریق در کشور ما رواج داشته یکی از طریق اعتیاد و دیگری روابط جنسی که اگر هر دو مورد کنترل شود بدون شک شاهد از بین رفتن بیماری در کشور خواهیم بود، اطلاع رسانی در مورد بیماری می تواند گزینه قطع بیماری باشد.



در ادامه محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد رعایت حریم خصوصی افراد مبتلا به ایدز می‌گوید: حریم خصوصی افراد مبتلا به ایدز باید همیشه حفظ شود، نگاه جامعه نسبت به بیماران ویروسی از جمله کرونا و ایدز تغییر کند و با آگاهی به سمت رفتار با این بیماران حرکت کنیم تا این افراد از جامعه طرد نشوند.



در بودجه ۱۴۰۰ بیماران خاص و ایدزی بیش از گذشته ببینیم



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه داد: داروی درمانی این بیماران را هلال احمر و وزارت بهداشت تحت پوشش قرار داده است، متاسفانه به دلایل بودجه اندکی که بیماران خاص اختصاص داده شده است این بیماران در تهیه دارو گاهی با مشکلاتی مواجه می‌شوند، امیدواریم در بودجه ۱۴۰۰ بیماران ایدزی و خاص بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرند.



بسیاری از داروهای بیماران ایدزی وارداتی است



محسنی بندپی در ادامه تاکید کرد: بسیاری از داروهای مورد استفاده این افراد داروی وارداتی است، امیدوارم شرایط کشور هم به لحاظ مالی و هم به جهت دسترسی به دارو در شرایط مطلوب‌تری قرار بگیرد، بسیاری از بیماران خاص مشکل مالی ندارند اما به دلیل محدودیت کم داروی دچار مشکل هستند.



نماینده نوشهر ، چالوس و کلاردشت تاکید می‌کند: فرهنگ‌سازی همیشه زمان بسیار زیادی را به خود اختصاص می‌دهد چگونه و چه زمانی طول می‌کشد برای فرهنگسازی با بیماران همه باز می‌گردد به آگاهی افراد جامعه، به فرض مثال در زمینه شیوع کرونا اطلاع رسانی رسانه ها بیشتر از هر زمانی بود و همین آگاه سازی عاملی شد تا مردم بیشتر مراعات کنند در این بین تعداد بسیاری از افراد مبتلا به بیماری شدند و تست آنها مثبت بوده باید این افراد قرنطینه می‌شدند تا بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم، در مورد مبتلایان به ایدز هم همین ماجرا باید تکرار شود تا بتوانیم رفتار با این بیمار را نهادینه کنیم برای دستیابی به این هدف نیازمند زمان هستیم علی الخصوص در جوامع شرقی مثل جامعه ما که نیازمند آگاهی برای تغییر رفتار و منش با این بیماران هستیم.











بیمار ایدز در جامعه


کلام پایانی اما تکراری، هر ساله شعارهای متعدد و دهان پرکنی ازهمبستگی جهانی، مسئولیت مشترک، پیشگیری بهتر از درمان است تا آگاهی و پیشگیری، آزمایش و درمان HIV، همگی در یک کشتی نشسته‌ایم در کنار شعار«۹۰-۹۰-۹۰» در جامعه رسانه‌ای می‌کنیم تا چه حد در کاهش ایدز تاثیر داشته است، بهتر است بگویم چه میزان پیشگیری در این بیماری و اطلاع رسانی زیاد بود که شاهد ریشه کنی این بیماری باشیم. با نزدیک شدن به روز جهانی ایدز مسئولان سیاست‌های نمایشی و کارناوالی از روشن کردن چراغ‌های قرمز برج میلاد تا اتوبوس ایدز را رسانه‌ای می‌کنند؛ روبان قرمز را در بیلبوردهای شهر به نمایش می‌گذارند که همگی جنبه تبلیغاتی دارند که نتیجه آن حوداث تلخی است که نام بردن از آن که مربوط به کدام استان کشور است فقط و فقط تلخی کام اهالی منطقه را در بردارد؛ آسیب‌های اجتماعی، جوانان و اقشار جامعه را تهدید می‌کند جای خالی آموزش در سطح مدارس و دانشگاه‌ها در مورد آسیب‌های اجتماعی از نکات اصلی و مورد توجه در پیشگیری از بیماری ایدز است که هر ساله به زبان و قلم تکرار می‌شود «نه گفتن به آسیب های اجتماعی»، «نه گفتن به اعتیاد» و «نه گفتن به بی بند و باری» می ‌تواند کشور را نسبت به خطرات بیماری‌های مقاربتی مانند ایدز آگاه کند در این میان مسئولان و متولیان مربوطه نه تنها در کاهش آسیبی مانند ایدز جا ماندند بلکه نداشتن آمار درستی از ایدز عذر بدتر از گناهی است که منجر به رشد این بیماری شده است و هر ساله در چنین روزی تکرار می‌شود./



پایان پیام



گزارشگر: محبوبه اشرفی پیمان



 



 



 

  • کد خبر : 309164
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار