خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/23 - 11:20
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
عنابستانی مطرح کرد:

رابطه معنادار تعداد فرزندان و طلاق زوجین

سخنگوی کمیسیون مشترک قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس شوراى اسلامى گفت: هر میزان تعداد فرزندان بیشتر باشد به همان نسبت زوجین در زندگی از خود گذشتگی بیشتری برای آینده آنها خواهند داشت و طلاق را آخرین مسیر برای حل مشکل خود ندانسته؛ بر همین اساس می‌توان تاکید کرد رابطه مستقیمی بین میزان رشد طلاق و تعداد فرزندان در خانواده‌ها وجود دارد.

علی اصغر عنابستانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد رابطه معنادار فرزند آوری و طلاق در کشور گفت: بر اساس آمار منتشر شده مرکز مطالعات جمعیت  ۶۷ درصد طلاق‌ها در خانواده‌های بدون فرزند اتفاق می‌افتد و عمده دلیل این جدایی‌ها را عدم شناخت همسر و شرایط اقتصادی نامناسب عنوان می‌کنند، در واقع رابطه معناداری بین تعداد فرزندآوری، نرخ باروری و طلاق در خانواده‌ها شاهد هستیم.



تغییر جهان بینی زوجین عاملی بر رشد طلاق در کشور



نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس‌ شورای اسلامی افزود: توقعات و انتظارات افراد از نسلی به نسل دیگر تغییر می‌کند، جهان بینی و نگاه جوانان و زوجین دهه ۶۰ و ۷۰ به زندگی با دهه‌های قبل و بعد متفاوت است. به فرض مثال در دهه ۴۰ یا ۵۰ وضعیت اقتصادی خانواده‌ها مناسب نبوده اما آمار طلاق نیز سیر صعودى نداشت. تغییر نگاه زوجین در نسل‌های مختلف تاثیرات متفاوتى در زندگى افراد گذاشته است؛ سطح دانش، آگاهی و میزان سواد ارتباط مستقیمی در  نگاه و بینش بشر امروزی داشته است. 



از آزادهایی دوران تجرد گرایی چشم پوشی کنید



عضو کمیسیون اجتماعى مجلس تغییر نگاه زوجین را علت اصلى جدایى‌ها دانسته و یادآور شد: امروز توقعات و انتظارات زوجین در مقایسه با نسل‌های گذشته بسیار فرق کرده است، باید فرزندان را برای زندگی مشترک و پذیرفتن مسئولیت آماده کنیم. برخى از جوانان زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند اما حاضر نیستند از کوچکترین آزادی‌های دوران مجردی چشم پوشی کنند و خود را با شرایط زندگی مشترک همسو کنند؛ زندگی مشترک در کنار محدودیت‌هایی که دارد، مزایایی همچون رهایی از تنهایی سالمندی و افسردگی و همچنین افزایش امید به زندگی را با خود به همراه خواهد داشت.



آموزش‌ها و مهارت‌های زندگی را باید در کتب درسی مدارس گنجانده و "مهارت زندگى اجتماعى" را از سنین کودکى و "مهارت زندگى مشترک" را با ورود به دوران جوانى در بین افراد جامعه ترویج دهیم



سخنگوی کمیسیون مشترک قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت افزود: آموزش‌ها و مهارت‌های زندگی را باید در کتب درسی مدارس گنجانده و "مهارت زندگى اجتماعى" را از سنین کودکى و "مهارت زندگى مشترک" را با ورود به دوران جوانى در بین افراد جامعه ترویج دهیم که متاسفانه تمام موارد تاکنون مورد غفلت واقع شده است و براى جبران آنها در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده وظایفی برای دستگاه‌ها مشخص شد یکی از این وظایف ارائه مشاوره قبل و بعد از ازدواج به زوجین است.



عنابستانی با اشاره به نقش وزارتخانه‌های مختلف در ارائه خدمات مشاوره‌ای به زوجین  تاکید کرد: وزارت ورزش و جوانان، وزارت بهداشت و درمان پزشکی و سایر نهادها هر کدام نقشى در اجرایى شدن قانون جوانی جمعیت دارند که امیدوارم برای اجرایی شدن آن به میدان بیایند.



بیشتر بخوانید:





رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس، در پایان با اشاره به رابطه معنادار میزان طلاق‌ها و فرزندآوری خاطر نشان کرد: هر میزان تعداد فرزندان بیشتر باشد به همان نسبت زوجین در زندگی از خود گذشتگی بیشتری برای آینده آنها خواهند داشت و طلاق را آخرین مسیر برای حل مشکل خود ندانسته بلکه از مسیرهای دیگر برای تداوم زندگی مشترک خود  تلاش خواهند؛ بر همین اساس می‌توان تاکید کرد رابطه مستقیمی بین میزان رشد طلاق و تعداد فرزندان در خانواده‌ها وجود دارد.



به گزارش خبرگزاری خانه ملت صالح قاسمی دبیر مرکز مطالعات جمعیت در خصوص نتایج یک مطالعه انجام شده، اظهار کرد: رابطه میان طلاق و فرزندآوری وجود دارد به طوریکه ۶۷ درصد طلاق‌ها در خانواده‌های بدون فرزند اتفاق می‌افتد. ۲۲ درصد طلاق‌ها در خانواده‌های صاحب یک فرزند، ۹ درصد طلاق‌ها در خانواده‌های دارای ۲ فرزند و ۳ درصد طلاق‌ها در خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر اتفاق می‌افتد؛ در واقع تعداد فرزند و نرخ باروری در خانواده با ریسک طلاق رابطه معکوسی دارد./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 343704
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار