خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/24 - 17:16
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اجتماعی
قاسم پور:

حضور زنان تحصیل‌کرده در بخش‌های مدیریتی به تعداد انگشتان دست است/ تلاش مجلس در برنامه هفتم برای رفع موانع سد راه شکوفایی زنان

رئیس فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه حضور زنان تحصیل‌کرده در بخش‌های مدیریتی و ریاستی دانشگاه‌ها بسیار محدود و گاه به تعداد انگشتان دست است و در مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه تلاش شد تا حد امکان به سمت رفع این موانع حرکت کنیم تا زنان بتوانند به رشد و شکوفایی بیشتر برسند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، فاطمه قاسم پور نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به نشست اخیرش با بانوان رئیس واحدها و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن نکاتی را در مورد این نشست یادآور شد که به شرح زیر است:



هفته گذشته به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن در جلسه تقدیر از بانوان رئیس واحدها و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کردم.



 نکته جالب توجه آن‌که رؤسای برخی واحدهای مناطق محروم و شهرهای کوچک از میان زنان انتخاب ‌شده بودند که اقدام شایسته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی است.



رشد حضور زنان به عنوان هیأت علمی دانشگاه‌ها به تبع رشد حضور زنان در تحصیلات عالیه، امری طبیعی و قابل پیش‌بینی است اما آن‌چه در این میان فضا را مسأله‌مند کرده این است که میان نرخ زنان فارغ‌التحصیل مقاطع عالی با میزان زنان عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها نسبت قابل قبولی برقرار نیست و تعداد زنان عضو هیأت علمی به مراتب کمتر از زنان فارغ‌التحصیل است ضمن آن‌که حضور زنان تحصیل‌کرده در بخش‌های مدیریتی و ریاستی دانشگاه‌ها نیز بسیار محدود و گاه به عدد انگشتان دست است.



به نظر می‌رسد یکی از علل مهم نامتوازن‌بودن این وضعیت، این است که ساختارهای تعریف‌شده فعلی با اقتضائات حضور اجتماعی زنان مثل در نظر گرفتن نقش‌های خانوادگی زنان هم‌خوان نیست و همین امر هم انتخاب زنان را محدود می‌سازد.



در مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه تلاش شد تا حد امکان به سمت رفع این موانع حرکت کنیم تا زنان بتوانند به رشد و شکوفایی بیشتر برسند./



پایان پیام

  • کد خبر : 374641
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار