خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/05/05 - 13:55
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
فتحی با اشاره به مسائل منطقه ای و بین المللی:

حدود و اختیارات وزیر امور خارجه باز تعریف شود

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی، گفت: اصلاح ساختار کشور جهت تعیین تکلیف وظایف و اختیارات وزیر امور خارجه ضروری است.

محمدجواد فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در خصوص نقش وزیر امور خارجه با توجه به تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، گفت: به نظر در سطح کلان کشور باید حدود وظایف و اختیارات وزیر امور خارجه معین باشد زیرا ما نمی‌توانیم از وزیر امور خارجه انتظار کنترل سیاست‌های دیپلماتیک و سیاست خارجی کشور را داشته باشیم اما وزیر اختیاری نداشته باشد.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: شفافیت جایگاه وزیر امور خارجه در ساختار نظام جمهوری اسلامی و میزان اختیارات وی از اهمیت بسیاری برخوردار است، صحبت از کم یا زیاد بودن اختیارات وزیر امور خارجه نیست اما شرایط اقتضا می‌کند که اختیارات وی مشخص باشد.



حدود اختیارات وزیر خارجه در ساختار نظام جمهوری اسلامی مشخص نیست



وی افزود: متاسفانه حدود اختیارات وزیر خارجه و وظایف وزارت امور خارجه در ساختار نظام جمهوری اسلامی مشخص نیست، ما بسیاری از امور مرتبط با سیاست خارجی را به مراجع دیگر در کشور از جمله شورای عالی امنیت ملی ارجاع می‌دهیم یا در برخی امور مجلس و در موارد دیگر هم نهادهای نظامی و امنیتی ورود پیدا می‌کنند.



فتحی معتقد است: ما یک بار برای همیشه باید وظایف و اختیارات وزیر امور خارجه را مشخص کنیم تا پس از آن بتوانیم اظهارنظرها و اقدامات وزیر را بررسی کنیم. متاسفانه در کشور یک امام جمعه از تریبون نماز جمعه تکلیف سیاست‌های خارجی را تعیین می‌کند، این موضوع از جمله ایرادات ساختاری است که باید اصلاح شود.



لزوم اصلاح ساختار جهت کنترل عواقب تاثیرگذار سیاست خارجی



عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در حال حاضر موضوعات سیاست خارجی از مسائل پیچیده است که عواقب تاثیرگذار اعم از حسن یا عیب، خسارت یا منفعت برای کشور دارد بنابراین اصلاح ساختار و تعیین حدود و اختیارات ضروری است تا ما ورزیده‌تر عمل کنیم و کمتر تحت تاثیر آسیب‌های خارجی قرار بگیریم./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 285447
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار