خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/01/24 - 14:32
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
شاکری خبر داد:

تدوین لایحه توسط وزارت راه و شهرسازی در جهت ممانعت از خطرات ناشی از بروز فرونشست زمین

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس، ضمن تشریح اهمیت ایجاد قانونی برای ممانعت از گسترش فرونشست زمین به ویژه در پایتخت از تدوین لایحه‌ای توسط وزارت راه و شهرسازی در جهت پیشگیری از خطرات ناشی از بروز این پدیده خبر داد.

اقبال شاکری در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد انتشار خبری مبنی بر اینکه شورای شهر برای رفع معضل فرونشست زمین به دنبال ارائه لایحه‌ای از سوی شورای عالی استان‌ها است، گفت: فرونشست زمین یک موضوع سابقه داری در کشور به ویژه در تهران است و در برخی دشت‌ها از جمله دشت تهران هم موضوع قابل توجه و با اهمیتی است.



دشت تهران روزانه یک میلی‌متر فرونشست دارد



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بر اساس آمار و گزارش‌هایی که دریافت کرده‌ایم دشت تهران روزانه یک میلی‌متر فرونشست دارد و باعث ایجاد حفره‌ها و شکاف‌هایی در زمین می‌‎شود و به تاسیسات زیربنایی علی الخصوص شبکه آب و فاضلاب و بزرگراه‌ها آسیب می‌رساند و اگر فرونشست زمین در محله‌های مسکونی ایجاد شود به نشست ساختمان‌ها منجر خواهد شد.  



وی با اشاره به علل بروز فرونشست زمین در پایتخت، تصریح کرد: کاهش سطح آب‌های زیرزمینی باعث بروز فرونشست زمین تهران شده است که دلایلی مختلفی از جمله برداشت‌های غیرقانونی و بی‌رویه آب ‌های زیرسطحی توسط حفر چاه‌های غیرمجاز یا برداشت آب برای مصارف مختلف بر آن اثرگذار بوده است. از سوی دیگر عدم بارش نزولات جوی و نفوذ ناپذیر کردن سطوح زیر محل ساخت و ساز شهری از طریق بتون‌ریزی در معابر، خیابان‌ها، کانال‌ها و جوی‌ها از دیگر علل بروز فرونشست زمین در تهران هستند. همچنین به علت ایجاد شبکه بهداشتی فاضلاب شهری و نبود چاه‌های جذب فاضلاب که در گذشته باعث جذب بخشی از فاضلاب خانگی به زمین می‌شد، روی هم رفته از عواملی هستند که باعث کاهش سطح آب زیرزمینی می‌شوند.



عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نقشه‌‎های فرونشست زمین که در تهران تهیه شده‌اند نشان می‌دهند این پدیده در برخی مناطق جنوبی تهران بسیار شدید است، خاطرنشان کرد: کمیسیون عمران مجلس برای بررسی این موضوع جلساتی را با مسئولان مربوطه از جمله شهرداری، مرکز تحقیقات راه و مسکن شهرسازی، سازمان زمین شناسی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور برگزار کرد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: در نهایت جمع‌بندی که صورت گرفت، این بود که باید در رابطه با رفع چهار عللی که برای فرونشست زمین بیان کردیم، تدبیری اتخاذ شود ولی در اینجا مساله اصلی این است که رسیدگی به این وضعیت متولی مشخصی ندارد و قانونی هم در این زمینه تصویب نشده است.



عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: قرار بر این شد که وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات راه و مسکن شهرسازی نسبت به تهیه لایحه‌ای در جهت ایجاد قانون برای ممانعت از پیشرفت فرونشست زمین اقدام کنند و به کمیسیون ارائه دهد، ضمن اینکه شهرداری نیز به دلیل اینکه شبکه مترو از زیرزمین رد شده و فرونشست زمین بر آن اثرگذار است از طریق شورای شهر به این موضوع ورود کرده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 340145
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار