خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/02/25 - 11:42
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اجتماعی
باقری مطرح کرد:

بازنگری قوانین قضایی در مجلس به منظور رفع معضل اطاله دادرسی

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، با بیان اینکه معضل اطاله دادرسی در دستگاه قضایی تبعاتی همچون کاهش کیفیت احکام قضایی را به همراه دارد از اعمال اصلاحاتی در قوانین قضایی توسط کمیسیون متبوعش خبر داد که به رفع این معضل کمک خواهد کرد.

مهدی باقری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد انتشار خبری از سوی رییس کل دادگستری تهران مبنی‌براینکه مهم‌ترین آسیب موجود در قوه قضاییه، معضل اطاله دادرسی است، گفت: اطاله دادرسی یکی از مهم‌ترین معضلات قوه قضاییه است که ناشی از افزایش غیرعادی تعداد پرونده‌های قضایی است که با توجه به اقتضائات و امکاناتی که در این قوه وجود دارد قطعا به اطاله دادرسی منتهی می‌شود.



نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بی‌تردید معضل اطاله دادرسی در دستگاه قضایی تبعاتی همچون کاهش کیفیت احکام قضایی و رعایت عدالت را به همراه خواهد داشت.  



وی تصریح کرد: هم‌اکنون مجلس به طور جدی در حال پیگیری است تا معضلاتی همچون افزایش عناوین مجرمانه، انباشت پرونده‌های قضایی و اطاله دادرسی برطرف شوند و در این راستا این پیشنهاد مطرح است که می‌توان بسیاری از اتهامات را در قالب تخلف پیگیری کرده و آنها را از جرایم تفکیک کرد و در این خصوص می‌توان از سامانه‌های هوشمند در جهت تحقق این امر استفاده کرد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: کاهش تعداد پرونده‌های تشکیل شده در دستگاه قضایی یکی از راهکارهای اساسی کاهش اطاله دادرسی و صدور احکام بر اساس عدالت است، همچنین ترویج روحیه جهادی بین کارکنان و قضات دستگاه قضایی نیز می‌تواند در کاهش اطاله دادرسی اثرگذار باشد.  



عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: البته معاونت‌های قوه قضاییه هر کدام در حوزه وظایف خود رفع معضلات مختلف این قوه را پیگیری می‌کنند کما اینکه معاونت حقوقی، پروژه کلانی را برای کاهش تعداد پرونده‌های قضایی در دستورکار قرار داده است، ضمن اینکه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز اعمال اصلاحات متعددی را هم در قوانین گذشته و هم قوانین جدید در دستورکار قرار داده است که به کاهش تعداد پرونده‌های قضایی و اطاله دادرسی منتهی خواهد شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 341948
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار