خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/04/21 - 18:56
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
عموئی در دیدار با رئیس گروه دوستی پارلمانی بلاروس و ایران:

اولویت ایران تقویت زیرساخت توسعه همکاری‌ کشورهای منطقه اوراسیا است/ پیشنهاد تشکیل کمیته مشورتی پارلمانی برای بررسی مسائل منطقه‌ای و بین المللی

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران – بلاروس در دیدار با همتای بلاروسی خود ضمن بیان اینکه یکی از اولویت های جمهوری اسلامی ایران تقویت زیر ساخت‌ها برای توسعه و گسترش همکاری‌های خود با کشورهای همسایه و منطقه اوراسیا است، پیشنهادی مبنی بر تشکیل کمیته مشورتی پارلمانی در خصوص بررسی مسائل منطقه ای و بین المللی ارائه کرد که مورد استقبال طرف بلاروسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، آندری ساوینیخ رئیس گروه دوستی پارلمانی بلاروس و ایران که برای دیداری رسمی به تهران سفر کرده است صبح امروز (سه شنبه ٢١ تیرماه) با ابوالفضل عموئی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران - بلاروس دیدار و گفتگو کرد.



عمویی در ابتدای این دیدار ضمن بیان خیر مقدم و ابراز خرسندی از حضور هیأت پارلمانی بلاروس در تهران گفت: خوشبختانه مناسبات دو کشور در سالهای اخیر رو به رشد بوده و ارتباطات پارلمانی یکی از محرک های توسعه همکاری ایران و بلاروس بوده است و سفر جاری هیأت بلاروسی به تهران می تواند، توان جدیدی را ایجاد کند. تحولات در منطقه اوراسیا ضرورت تبادل نظر دو طرف را افزایش داده است.



رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و بلاروس ضمن تبیین تحولات اخیر جهانی بویژه بحران اوکراین بیان داشت: معتقدیم یکی از ریشه های اصلی بحران اوکراین در توسعه طلبی ناتو با هدایت آمریکا است. در واقع آمریکا این کشور اروپایی را قربانی زیاده خواهی خود کرده است. آمریکایی ها با طولانی تر کردن این بحران، سعی می کنند، وابستگی اروپا به خود را افزایش دهند.



وی در ادامه افزود: جنگ اوکراین محدودیت های را در مسیرهای تجاری شرق به غرب عالم ایجاد کرده است. برای عبور از مشکلات بوجود آمده در پس این بحران، نیاز است کشورهای دوست همکاری با یکدیگر را تقویت کنند.



سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود استفاده از ظرفیت کریدور شمال - جنوب در تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری میان کشورهای اوراسیایی را مهم خواند و تصریح کرد: یکی از اولویت های جمهوری اسلامی ایران تقویت زیر ساخت‌ها برای توسعه و گسترش همکاری‌های خود با کشورهای همسایه و منطقه اوراسیا است.



 رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و بلاروس در بخش دیگری از سخنان خود با استقبال از توسعه همکاری‌های علمی و آموزشی میان دو کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران مکانیزمی برای ارزیابی مقالات علمی با کشورهای اسلامی دارد. می‌توانیم به صورت جداگانه فرآیند بررسی و ارزشیابی علمی را با کشورهای منطقه اوراسیا  داشته باشیم.



ابوالفضل عمویی پیشنهادی مبنی بر تشکیل کمیته مشورتی پارلمانی در خصوص بررسی مسائل منطقه ای و بین المللی ارائه کرد که مورد استقبال طرف بلاروسی قرار گرفت.



ساوینیخ: تاکید بر جایگزینی ارز محلی به جای دلار برای مراودات اقتصادی کشورهای همسایه و منطقه اوراسیا



آندری ساوینیخ رئیس گروه دوستی پارلمانی بلاروس و ایران نیز در این دیدار ضمن تشکر از میهمان نوازی مجلس شورای اسلامی از هیأت پارلمانی بلاروس گفت: روابط دو کشور همواره طی سالهای اخیر رو به رشد بوده و در حال توسعه است.



وی در ادامه ضمن تاکید بر تقویت و تحکیم ارتباطات پارلمانی دو کشور اظهار داشت: توسعه همکاری های پارلمانی می تواند به عنوان تسهیل کننده مناسبات دو دولت و همچنین گسترش روابط فیمابین در عرصه های گوناکون نقش بسزایی ایفا نماید.



رئیس گروه دوستی پارلمانی بلاروس و ایران افزود: از توسعه و گسترش همکاری ها در زمینه های مختلف بویژه اقتصادی و پارلمانی با جمهوری اسلامی ایران به عنوان شریک کلیدی و راهبردی بلاروس استقبال و حمایت می کنیم.



 آندری ساوینیخ در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا بر کنار گذاشتن دلار و یورو و نیز جایگزینی ارز محلی در مراودات اقتصادی میان کشورهای همسایه و منطقه اوراسیا تاکید کرد و گفت: در نظر داریم در آینده مکانیزیم جدیدی برای بی اثر کردن تحریم های غرب و همچنین افزایش سطح همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه و اوراسیا بدون دخالت کشورهای غربی ایجاد کنیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 345550
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار