خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/10/19 - 15:23
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
عنابستانی:

اعتبارات رفاهی در لایحه بودجه 1400 بسیار اندک و محدود است/ توجه جدی مجلس به سه دهک پایین جامعه در لایحه

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اعتبارات رفاهی کشور در لایحه بودجه 1400 بسیار اندک و محدود است و باید آن را اصلاح کرد، گفت: مایه تاسف است که برخی نان و حتی و شیر را برای نوزادهایشان با حساب دفتری می‌خرند اما دولت متوجه این موضوع و شرایط سخت و بد اقتصادی و گرفتاری مردم نیست.

علی اصغر عنابستانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه دولت قرار بود یارانه سه دهک بالا را حذف کند اما متاسفانه وظیفه اش را انجام نداد، گفت: به طور قطع این موضوع را مجددا در بودجه مصوب و در تبصره ۱۴ دولت را موظف به قطع کامل سه دهک بالا خواهیم کرد.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: درآمد حاصله را به سه دهک پایین جامعه اختصاص می دهیم تا یارانه آن ها دو برابر شود، امسال سومین سال است که متاسفانه مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی افزایش پیدا نکرده یعنی فقط یارانه معیشتی بنزین اضافه شده و مستمری سه دهک پایین جامعه افزایش پیدا نکرده است.



وی ادامه داد:  در قانون حمایت معیشتی از خانوارها مصوب کردیم که دولت باید منابعی را به بخشی از مردم برای تامین کالای اساسی پرداخت کند اما متاسفانه دولت خلاف قانون عمل کرده و آن را ابلاغ نکرد که در نهایت رئیس مجلس قانون را ابلاغ کرد که در حال حاضر هم خبری از اجرای آن نیست.



نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس یازدهم افزود: هر چند خبرهایی می شنویم مبنی بر اینکه توافقاتی انجام شده که دولت آن را اجرا کند اما دولت گاردی  علیه مجلس گرفته و قوانین مجلس که به نفع مردم است را به طور مناسب اجرا نمی کند و این مایه تاسف است که مردم در شدیدترین فشارها و تنگناهای  اقتصادی قرار دارند و حتی کار به جایی رسیده که نان قسطی می خرند و شیر را برای نوزادهایشان و برخی اقلام ضروری را با حساب دفتری می خرند اما دولت متوجه این موضوع و شرایط سخت و بد اقتصادی و گرفتاری مردم نیست.



عنابستانی یادآور شد: به طور قطع در بودجه این موارد را لحاظ خواهیم کرد تا کسانی که هیچ گونه بیمه و درآمدی ندارند بتوانند حداقل‌هایی را دریافت کنند و همچنین مستمری  تحت پوششی‌های کمیته امداد و بهزیستی را به گونه‌ای افزایش خواهیم داد تا بتوانند نیازهای حداقلی زندگی خود را تامین کنند.



سخنگوی فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی ادامه داد: بر اساس محاسبه دقیق معاون اقتصادی کمیته امداد امروز اگر یک نفر در جامعه بخواهد به صورت حداقلی نیازهای خود را تامین کند تا زنده بماند به ۶۵۰ هزارتومان در ماه نیاز دارد البته این مبلغ به غیر از هزینه های پوشاک، مسکن، حمل ونقل، آموزش و تحصیل است و یک خانواده ۵ نفره ماهانه حداقل به سه میلیون و دویست تا سیصد هزار تومن نیاز دارند تا فقط زنده بمانند و اگر در جمهوری اسلامی نتوانیم حداقل معیشت را فراهم و تامین کنیم چه وظیفه ای در قبال مردم خواهیم داشت باید این حداقل وظیفه را انجام دهیم.



این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: این مهم را یا باید از طریق بهبود شرایط اقتصادی یا افزایش یارانه محقق و در مواردی هم بهبود وضعیت اشتغال را دنبال کرد و مجلس باید این موارد را با حساسیت در لایحه بودجه ۱۴۰۰مورد توجه قرار دهد.



اندک بودن اعتبارات رفاهی در لایحه بودجه



وی ادامه داد: متاسفانه ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه برای دو صندوق ورشکسته بازنشستگی کشوری و لشکری پیش بینی شده است درحالی که این مبلغ هیچ گونه ربطی به رفاه مردم ندارد و باید آن را از ردیف رفاه حذف کرد و تحت ردیف حقوق قرار داد و اگر این مبلغ از ردیف رفاه حذف شود مشخص می‌شود که اعتبارات رفاهی کشور بسیار اندک و محدود شده است و باید آن را در بودجه اصلاح کرد.



عنابستانی با بیان اینکه نباید محرومیت را محدود به مناطق خاصی از کشور کرد، گفت: بخش روداب در حوزه انتخابیه اینجانب از  همه مناطق محروم کشور محروم تر است بنابراین نباید محرومیت را محدود به مناطق مرزی و حاشیه ها کرد زیرا وضعیت این منطقه که در مرکز کشور هم قرار دارد ده ها برابر محروم تر از مردم مناطق مرزی است.



بی توجهی لایحه بودجه 1400 به مناطق محروم/ در فقر جمعی به سر می‌بریم



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در توضیح راهکارهای رفع محرومیت در مناطق محروم کشور، یادآور شد: یکی از دلایل  مخالفت برخی نمایندگان با لایحه بودجه ۱۴۰۰ بی توجهی نسبت به رفع محرومیت‌ها است زیرا هر بخش از آن را که نگاه کنیم بر خلاف مقتضیات امروز است و این بودجه بهبود مناطق محروم را به همراه ندارد در واقع به گونه‌ای بسته شده که اختلاف طبقاتی را افزایش می‌دهد، فقرا را فقیرتر و ثروتمندان را ثروتمندتر می‌کند و بر این مبنا تدوین شده است البته ما در فقر جمعی به سر می‌بریم یعنی سیاست‌های دولت به گونه‌ای است که طی 7 سال گذشته حتی وضعیت خانواده‌های ثروتمندمان نیز بدتر شده و قدرت خریدشان کاهش پیدا کرده است. /

پایان پیام

  • کد خبر : 311628
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار