خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/06/24 - 15:42
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : سیاسی
محجوب با اشاره به فعالیت احزاب صرفا در موعد انتخابات:

در قبال تشکیل حزب چه میدان و چه آزادی به افراد می دهیم؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت:پاسخگویی احزاب زمانی معنا پیدا می کند که احزاب معنی حقیقی داشته و بخشی از جامعه باشند.

 



 



علیرضا محجوب  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به فعالیت احزاب صرفا در آستانه انتخابات، گفت: همانطور که قدرت توزیع می‌شود، تفکر سیاسی جامعه باید بین احزاب توزیع شود؛ وقتی این اتفاق نمی‌افتد، خلاف آن رونق فساد است، انواع مفاسد اخلاقی و مالی شکل گرفته و منشأ آن این است که ما نقش مردم را در امور سیاسی، حداقل و نقطه ناچیزی در نظر می گیریم.



احزاب کاغذی به جای احزاب واقعی



وی با بیان اینکه متاسفانه در باب احزاب قانونی ضدحزبی می نویسیم، ادامه داد: هرکسی را در جامعه می خواهیم متهم کنیم، می گوییم به یک حزبی متصل و وابسته است؛ ولی این اتهام نیست و در اغلب دنیا افتخار است که افراد در یک حزبی حضور داشته باشند و به کارت عضویت حزبشان افتخار می‌کنند.



رئیس فراکسیون کارگری مجلس مطرح کرد: وقتی این مشکلات بوجود می آید؛ دیگر پایبندی و تعهدی برای حزب و یا ورود به یک حزب پیدا نمی شود که بگوییم افراد چقدر به آن حزب پایبند باشند.در جامعه ما احزاب اسمی و کاغذی وجود دارد



بیشتر بخوانید:





 



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، با اشاره به نقش مهم مردم در شکل گیری احزاب، مطرح کرد: این واقعیتی است که اگر به احزاب نپردازیم، نقش مردم هم در حضور در مشارکت های سیاسی و اتفاقات سیاسی کمرنگ می شود و به حداقل می رسد.



پاسخگویی احزاب زمانی معنا پیدا می کند که احزاب بخشی از جامعه باشند



دبیرکل خانه کارگر در ادامه افزود: معتقد نیستم که در فعالیت‌های سیاسی کمک گرفتن از خارج امر درستی است؛ به هر ترتیب نگاه منفی در موضوع روابط خارجی وجود دارد، حالا فعالیت اقتصادی باشد و یا فعالیت سیاسی. ولی اگر یک موضوعی در فعالیت اقتصادی زیبا شد برای فعالیت سیاسی نباید زشت باشد یا بالعکس



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، اندیشمندان یک جامعه، اهل فکر، نخبگان، برگزیدگان آن و جوانان جامعه با واهمه از اتفاقات بعد از تشکیل حزب نا امید می شوند، گفت: به هر دلیلی عده ای حزبی را با یک سری مشخصات تشکیل می دهند؛ اما هیچ حرکتی نمی کنند و فعالیتی از خودش نشان نمی دهند و هر چه نگاه کنیم جنبه نفی دارد. اما باید بگویم که در قبال تشکیل حزب چه میدان و چه آزادی به این افراد می دهند؟ گاهی اوقات حق برگزاری میتینگ را ندارند، حق آزاد برگزاری مراسمات را ندارند.



احزاب اتوبوسی یا مینی بوسی هرگز پاسخگو هم نیستند



نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه پاسخگویی احزاب زمانی معنا پیدا می کند که احزاب معنی حقیقی داشته و بخشی از جامعه باشند، خاطرنشان کرد: حزبی که دویست و یا پانصد هزار عضو دارد؛ مگر می‌تواند پاسخگو نباشد و باید پاسخ بدهد؛ولی طبیعتا حزبی که تعداد اندکی از افراد در آن هستند، یعنی حزب اتوبوسی یا مینی بوسی، هرگز هم پاسخگو نیستند.











احزاب


 



جای خالی احزاب واقعی



وی در ادامه تاکید کرد: امروز این موضوع سبب می شود که احزاب خود را پنهان کنند، یک نفر را انتخاب و معرفی می کنند؛ حتی اگر خوب باشد هم جرأت ندارند بگویند که این از حزب ما بوده چرا که ممکن است یک عده ای این فرد را از کار بیکار کنند و آن را از قدرت بردارند، اگر رفتار این فرد هم بد باشد، باز هم جرأت بیان ندارند.



محجوب ادامه داد: این اشکال در مورد مسئولیت پذیری احزاب  نیست، چراکه ما نمی خواهیم احزاب مسئولیت‌پذیر باشند، حزب باید با مردمش و جمعیت آن شناخته شود ولی چنین احزابی در کشور ما وجود ندارند و جایشان خالی است.



حاکمیت باید به احزاب میدان دهد



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ما در این دایره تماشا می کنیم، ولی بستر و میدان به احزاب نمی‌دهیم، تصریح کرد: حاکمیت باید از احزاب دفاع کند و باید به احزاب میدان بدهد، هنوز دولت ها به احزاب میدان نمی‌دهند، با تعارفات و تشریفات نمی‌شود حزب را اداره کرد.



عضو فراکسیون امید مجلس در پایان خاطرنشان کرد: حزب باید واقعی، حقیقی، پاسخگو و دارای میدان وسیع فعالیت باشد، این ها در سیاست دیده نمی‌شود و وقتی دیده شد؛ احزاب هم در مقابل فردی که معرفی کردند باید پاسخگو باشند، اما الان احزاب جنبه کاغذی دارند و احزاب کاغذی هستند./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 288144
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم