خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/04/25 - 17:05
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
محمد بیگی در یادداشتی برگزاری اهمیت انتخابات نظام پزشکی را تشریح کرد؛

پزشکان با حضور جهادی در خط مقدم مبارزه با کرونا خالق صحنه‌های حماسی بوده اند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در یادداشتی به اهمیت برگزاری انتخابات نظام پزشکی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ فاطمه محمد بیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در یادداشتی اهمیت برگزاری انتخابات نظام پزشکی در راستای برقراری عدالت در سلامت جامعه را تشریح کرد که متن پیام به شرح ذیل است:



بسم الله الرحمن الرحیم



برگزاری انتخابات نظام پزشکی به دلیل اهمیت جایگاه سلامت برای رشد و توسعه کشور بسیارمهم است. و همینطور نقش بنیادین موضوع سلامت در راستای تحقق عدالت در جامعه  اهمیت این موضوع را دو چندان می‌کند.



عدالت در سلامت یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه جوامع حساب می‌شود و جامعه ای می‌تواند در رسیدن به اهداف عالیه خود موفق باشد که افراد آن جامعه دارای سلامت جسمی، روحی، معنوی و اجتماعی  باشند، بنابراین ارتقاء سطح سلامت مردم یکی از اهداف مهم سازمان های سلامت محوری چون نظام پزشکی است که جمع کثیری از ارائه‌دهندگان خدمات حوزه سلامت را شامل می شود.



در اهداف سازمان نظام پزشکی تلاش در جهت تحقق بخشیدن به ارزش‌های عالی اسلامی در کلیه امور پزشکی آمده است. بسیار مهم است که ما ارزش های اسلامی ، انسانی و سلامت محور را با هم آمیخته کنیم و دو بال علم و معنویت را در کنار هم در حوزه سلامت داشته باشیم.



تلاش در جهت پیشبرد و اصلاح امور پزشکی، مشارکت در جهت ارتقاء سطح دانش پزشکی، حفظ و حمایت از حقوق بیماران، حفظ و حمایت از حقوق شاغلان حرف پزشکی، تنظیم روابط شاغلین حرف پزشکی با دستگاه‌های ذیربط در جهت حسن اجرای موازین و مقررات و قوانین مربوط به امور پزشکی از جمله اهداف ایجاد سازمان نظام پزشکی عنوان شده که با شرایط موجود به نظر می‌رسد نیازمند تحولی جدید در سازمان نظام پزشکی برای افزایش حفظ کرامت و شأن جامعه پزشکی هستیم. ارتباط مستمر  نطام پزشکی با مراکز سیاستگذاری و تقنینی و نظارتی همچون مجلس شورای اسلامی علاوه بر تامین نیازهای صنفی جامعه پزشکی خود منجر به ارتقا سطح سلامت مردم خواهد شد شد. همکاران زیادی در سازمان نظام پزشکی زحمت کشیده اند که تلاشهایشان بر هیچ کس پوشیده نیست و جای قدر دانی دارد. اما در سال‌های گذشته به دلایل متعددی در برخی از موضوعات شأن و کرامت جامعه پزشکی مورد حمله واقع شده بود و برخی تلقی های نادرست یا برخی اشتباهات و جهت گیری‌های سیاسی منجر شده بود سازمان از  به برخی اهداف خود دست نیابد.



این در حالی است که در حوزه دفاع از سلامت مردم و به ویژه پاندمی اخیر کرونا که تقریبا بیش از یک و نیم سال کشور را درگیر کرده، شاهد این هستید که همکاران ما صبورانه و بدون هیچ چشم داشتی ایثارگرانه پای دفاع از حقوق سلامت مردم ایستاده و از آن کوتاه نیامده اند. این در حالی است که ما در برخی از کشورهای دیگر شاهد اختلال خدمت‌رسانی در بیمارستان‌ها به بیماران کرونایی و نرسیدن خدمت به سالمندان بودیم اما ما با شرایط تحریم، مشکلات معیشتی و اقتصادی و حتی کمبود برخی از امکانات با افزایش حضور همکاران مدافع سلامت و افزایش حضور جامعه پزشکی در خدمت رسانی به مردم و حضور جهادی و معنوی پزشکان شاهد خلق صحنه‌های حماسی در حوزه مقابله با کرونا بودیم و  مدافعان سلامت اجازه ندادند بیماران رنج بیماری را بیش از حد تحمل کنند، هر چند هنوز با آرمان‌هایی که در حوزه نظام پزشکی داریم و با عدالتی که مدنظر ماست فاصله داریم اما در  جهت تسریع تحقق عدالت در سلامت ، حفظ شأن و کرامت جامعه پزشکی، دستیابی به حقوق بر جای مانده جامعه پزشکی که متاسفانه برخی از این حقوق به درستی اجرا نمی‌شود حرکت خواهیم کرد.



در حال حاضر شاهد مشکلات مختلف در حوزه جامعه پزشکی و سلامت هستیم برای مثال دستیاران  پزشکی، اینترن ها یا پزشکان تازه فارغ التحصیل شده در حوزه بیمه شغلی،  حقوق و دستمزد، بهره مندی از برخی  امکانات اجتماعی و حفظ شئونات کاری و اجتماعی معضلاتی دارند. لذا نیازمند شکل گیری یک سازمان نظام پزشکی قوی و مطالبه‌گر هستیم تا توازن بین میزان نیازهای مردمی و ارائه خدمات سلامت در عین حفظ شان  پزشکان را تعریف کند و کاری نماید که در عین حفظ کرامت جامعه پزشکی، مردم از سلامت به شکل ارزان  و در دسترس  بهره مند باشند .



با شکل گیری نظام پزشکی قوی می‌توانیم  شاهد رشد روزافزون علمی وحمایت از رشد تکنولوژی پزشکی در کشور باشیم و سرمایه‌های علوم پزشکی ما از کشور خارج نشوند. حفظ سرمایه‌ها و نخبگان جامعه پزشکی مد نظر ما است که این با تشکیل سازمانی مقتدر و مطالبه گر اتفاق خواهد افتاد.



در برخی موارد متاسفانه شاهد موضع‌گیری‌هایی از سوی برخی اعضای سازمان پزشکی بودیم که برایند نظر همه اعضای سازمان نظام پزشکی نبود و لطمه به حیثیت انقلابی و اجتماعی نظام پزشکی زد ، لذا نظر میرسد انتخابات امروز میتواند گامی مهم در جهت رفع این مشکلات باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 323223
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار