خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/08/05 - 14:51
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
مقدسی:

ورود بخش خصوصی به مسئله پسماندها تبدیل تهدید به فرصت است

عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی،با اشاره به موضوع پسماندها گفت: اگردولت به مسئله پسماندها نگاهی اقتصادی داشته باشد بدون شک با مشارکت بخش خصوصی تهدید پسماندها را به فرصت تبدیل خواهیم کرد.

سیدمهدی مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به موضوع پسماندها گفت: پسماندهای خشک و تر در کشور ما به یک معضل تبدیل شده که در پی آن معضلات متعددی از جمله بیماریهای عفونی، کودکان زباله گرد، مافیای زباله، دفن زباله‌ها در محیط زیست و نابودی محیط زیست و... را به همراه داشته است.



نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه میزان تولید زباله در ایران بیشتر از کشورهای دیگر بوده است و کشور ما در تولید زباله رتبه‌های نخستین را به خود اختصاص داده‌ است .



جای خالی فرهنگ در تفکیک زباله



وی با تاکید به فرهنگسازی در جمع آوری زباله‌ها گفت: برای کنترل و ساماندهی پسماندها باید فرهنگسازی کنیم، به دلیل اینکه روش‌های درستی در جمع‌آوری و استفاده بهینه از زباله به کار نگرفتیم در اطراف شهرها و کلانشهرها موضوع پسماندها و جمع آوری آن به یک معضل بزرگی تبدیل شده است.



نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: در کشورهای توسعه یافته برای جمع‌آوری زباله راهکارهای درستی به کار گرفته‌اند و زباله‌های خشک و تر هرکدام به روش خاصی بازیافت می‌شوند بسیاری از زباله‌ها  در مبدا تفکیک می‌شوند، در این میان فرهنگ‌سازی برای جمع‌آوری زباله‌ها از خانواده شروع شده و امروز به صورت پروژه‌ای عملیاتی در کشورشان اجرایی می‌شود؛ به دنبال این فرهنگ‌سازی در داخل شهرها سطل‌های زباله تفکیک داده شده است.



سودکلان زباله‌ها در جیب مافیای زباله



مقدسی تاکید کرد: سامان ندادن زباله‌ها نه تنها مشکلات زیست محیطی به همراه داشته است بلکه زمینه فرصت سودجویی برای مافیای زباله را ایجاد کرده است؛ افرادی که برای به دست آوردن سودهای کلان در میان زباله‌ها، کودکان و زنان بی‌سرپرست را به کار می‌گیرند.



بحث اقتصادی زبالهها؛ دزدان کوچک زباله را آفرید



مقدسی با بیان فرهنگسازی درجمع آوری زباله‌ها به آموزش های لازم در این زمینه اشاره کرد وگفت: جمع‌آوری پسماندها و زباله‌ها توسط شهرداری باید همراه آموزش‌هایی باشد؛ آموزش از طریق بیلبوردها و نصب بنر و پخش تیزرهای تلویزیونی و همچنین تفکیک سطل‌های جمع‌آوری زباله به صورت زباله خشک و تر که در سطح شهر بسیار کارساز است؛ بحث اقتصادی زباله‌ها امروز بسیار مسئله ساز شده است باید اعتراف کنیم که سازمان‌ها و نهادهای مربوطه نتوانستند از آن به درستی استفاده کنند که امروز زباله دزدان کوچک و مافیای زباله در میان معضل پسماندها سرتیتر خبرها هستند.



تولید انرژی از زباله‌ها



نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: امروز در کشورهای توسعه یافته از زباله‌ها به عنوان انرژی گرمایشی و تولید برق استفاده می‌کنند که با تفکیک زباله‌ها و سوزندان زباله‌ها آنها در جهت تولید برق و انرژی گرمایشی بهره‌برداری می‌کنند .



مقدسی در ادامه خاطر نشان کرد: مجلس برای اداره و استفاده از زباله‌ها قانون پسماندها را ارائه کرده و حتی یک اصلاحیه به آن اضافه شد تا بتوانیم از بخش خصوصی در جهت جمع‌آوری زباله‌ها استفاده کنیم. دولت، شهرداری و شورای شهر  باید مسئله  پسماندها را به گونه‌ای کنترل کنند که این امر اقتصادی باشد.



آموزش و پیگیری کنترل پسماندها در مدارس



عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی،گفت: در مورد زباله‌های صنعتی باید وزارت صنعت، معدن و تجارت ورود پیدا کند و همینطور در مبحث پسماندهای عفونی وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست اقدام عاجلی داشته باشند؛ در این میان آموزش و پیگیری این مسئله در مدارس و دانشگاه‌ها و شرکت‌ها می‌تواند حلال مسئله پسماندها باشد؛ اگردولت به مسئله پسماندها نگاهی اقتصادی داشته باشد بدون شک با مشارکت بخش خصوصی تهدید پسماندها را به فرصت تبدیل خواهیم کرد./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 290262
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار