خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/05/12 - 11:19
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
حاجی دلیگانی:

مجلس از قوه قضائیه برای شکستن انحصارطلبی و رانت‌خواری حمایت می‌کند

عضو کمیسیون قضایی مجلس با انتقاد از اینکه برخی ادارات علیرغم اینکه شعار استخدام از طریق آزمون را سرمی‌دهند اما شاهد جذب افرادی طریق رانت و پارتی هستیم، گفت: مجلس از قوه قضائیه برای شکستن انحصارطلبی و رانت‌خواری حمایت می‌کند.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌ و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  در مورد اظهارات رئیس قوه قضائیه مبنی بر اینکه برخی انحصارها در کشور شکاف طبقاتی را ایجاد کرده است، گفت: متاسفانه شاهد انحصارهای مختلفی در کشور هستیم در حالی که وجود انحصار در هر زمینه ‌ای فسادزا است و افراد اجازه انجام هر اقدامی را به خود می دهند؛ انحصار با شایسته سالاری مغایرت دارد و در این رابطه امور تنها به دست عده خاصی سپرده می‌شود و شایسته سالاری مورد غفلت قرار می‌گیرد.



وی با بیان اینکه انحصارطلبی باعث رشد طبقات خاص و تغییر خاستگاه اجتماعی برخی افراد به صورت رانتی می‌شود، افزود: اظهارات رئیس قوه قضائیه در مورد شکستن انحصارطلبی شروع بسیار خوبی است و مجلس با قوه قضائیه برای تحقق این امر همکاری می‌کند.



نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس یازدهم، ادامه داد: مجلس به ویژه کمیسیون تخصصی قضایی و حقوقی آمادگی دارد هر لایحه‌ای که قوه قضائیه در این رابطه ارائه کند را با جدیت بررسی و تصویب کند.



حاجی دلیگانی یادآور شد: به عنوان مثال یکی از انحصارها در کشور انحصارطلبی در حوزه سردفتری است و اینکه مادام العمر در اختیار افردی است که مجوز را گرفته و نسل به نسل می‌توانند در این حوزه فعالیت داشته و افراد واجد شرایط دیگر نمی‌توانند تقاضای ایجاد دفتر ثبت و اسناد داشته باشند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: همچنین شاهد انحصار در بازار وکالت هستیم و در حالی که صدها هزار نفر فارغ التحصیل رشته حقوق داریم اما  با توجه به انحصاری که در کانون وکلای دادگستری وجود دارد بسیاری از افراد علیرغم تحصیلات مرتبط بیکار هستند البته انحصارهای دیگری هم در جامعه وجود دارد که باعث رانت و امضاهای طلایی شده است و به گونه‌ای فردی امتیازی را خرید و فروش می‌کند بدون اینکه هیچ گونه هزینه‌ای را برایش انجام دهد.



عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی انحصار در استخدام‌ها را یکی از انحصارهای موجود در کشور دانست و گفت: برخی ادارات علیرغم اینکه شعار استخدام از طریق آزمون را سرمی‌دهند اما شاهد جذب افرادی بدون آزمون از طریق رانت و پارتی هستیم که نیاز است با تدابیر مناسب و همکاری سه قوه به چنین انحصارهایی در کشور پایان داد./



پایان پیام

  • کد خبر : 324192
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار