خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/06 - 12:29
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
دشتی اردکانی:

کشور ما نسبت به آثار تاریخی و باستانی خود بی‌مهری‌هایی داشته است

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خشک شدن درخت ۵۰۰ ساله کیش قابل توجیه نیست، گفت: خشکیدن درخت انجیر معابد تنها اثر تاریخی طبیعی نبوده که امروز از بین رفته است، درختان کهنسال بسیاری در سایر استان‌های مختلف کشور وجود دارد که متاسفانه به روش کاملا غیر اصولی نگهداری می‌شوند و باید مورد توجه قرار بگیرند، خشک شدن درخت کهنسال کیش اصلا توجیهی ندارد.

محمدرضا دشتی اردکانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  در مورد خشک شدن درخت انجیر معابد یکی از جاذبه‌های کهنسال گردشگری کیش، گفت: درخت انجیر معابد یکی از جاذبه کهنسال گردشگری جزیره کیش قدمتی 500 ساله داشته است؛ بسته شدن راه‌های آب قنات و هرس نادرست می‌تواند دلیلی بر خشک شدن درخت مذکور باشد اما چون اطلاعات درستی در این راستا در دست نیست نمی‌توان نظر قطعی را عنوان کرد.  



نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه یکی از جاذبه‌های گردشگری کیش امروز از بین رفته است، افزود: درختی 500 ساله در میانه جزیره کیش سرمایه بسیار بزرگی محسوب می‌شد و توانایی جذب گردشگر از سراسر دنیا را داشته و می‌توانست یکی از مقاصد گردشگران خارجی برای مسافرت به ایران باشد اما امروز به دلیل برخی از کوتاهی‌ها خشک شده است.



رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی با درخواست از مسئولان وزارتخانه میراث فرهنگی در حفظ و نگهداری آثار تاریخی، تاکید کرد: متولیان امر در مناطق آزاد و مسئولان وزارتخانه میراث فرهنگی پیگیر این مسئله باشند تا دیگر شاهد تکرار چنین اتفاقات جبران ناپذیری نباشیم.



دشتی اردکانی با تاکید بر اینکه خشک شدن درخت 500 ساله کیش قابل توجیه نیست، گفت: خشکیدن درخت انجیر معابد تنها اثر تاریخی طبیعی نبوده که امروز از بین رفته است، درختان کهنسال بسیاری در سایر استان‌های کشور وجود دارد که متاسفانه به روش کاملا غیر اصولی نگهداری می‌شوند و باید مورد توجه قرار بگیرند، خشک شدن درخت کهنسال کیش اصلا توجیه‌ی ندارد.



نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی عدم بی توجهی به آثار تاریخی را ناآگاهی برخی از متولیان دانست و گفت: کشورهایی که قدمت طولانی ندارند چنان از آثار تاریخی خود حفظ و نگهداری می‌کنند که هر ساله بر قدمت آنها افزوده می‌شود، اما کشور ما با قدمت چندین هزار ساله نسبت به آثار تاریخی و باستانی خود مهری‌های داشته است که بعضا برخی از آنها قابل جبران نیستند.



گفتنی است با خشک شدن این درخت کهنسال واکنش‌های بسیاری از سوی مسئولان منتشر شده است، مهدی ادیبان سرپرست معاونت گردشگری منطقه آزاد کیش، گفت: نگاه فضای سبزی به این اثر گردشگری و هرس غیر اصولی باعث از دست رفتن ارزش گردشگری این درخت شد. با مواد نگهدارنده خاصی از این درخت مواظبت می شد.



 همچنین مرتضی رمضانی گالشی، معاون گردشگری منطقه آزاد کیش در واکنش به هرس غیر اصولی قدیمی‌ترین درخت سبز کیش که منجر به نابودی آن شده است، یادآور شد: عاملین این اقدام به تخلفات اداری معرفی می‌شوند./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 373619
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار