خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/11/30 - 09:05
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
سناریو تلخ بی شناسنامه‌ها در استان‌های مرزی؛

زندگی فردی و اجتماعی هزاران نفر در گرو برگ هویتی

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی گفت: تمام کشورهای دنیا یکسری قوانین برای هویت بخشیدن به شهروندان خود در قالب کارت شناسایی دارند اما در کشور ما به ویژه در استان‌های مرزی همچون سیستان و بلوچستان سناریوی بی شناسنامه‌ها متفاوت است.

معین الدین سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد افراد فاقد شناسنامه گفت: در بسیاری از استان‌ها به ویژه در  استان‌های مرزی بی شناسنامه‌ها تبدیل به موضوع لاینحلی در کشور شده‌اند، تمام کشورهای دنیا یکسری قوانین برای هویت بخشیدن به شهروندان خود در قالب کارت شناسایی دارند اما در کشور ما به ویژه در استان‌های مرزی همچون سیستان و بلوچستان سناریوی بی شناسنامه ها متفاوت است.



بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی کافی شناسنامه ندارند



نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی افزود: در کشور افرادی وجود دارند که ایرانی الاصل هستند در واقع نسل اندر نسل در ایران متولد و بزرگ شده‌اند اما به دلیل عدم آگاهی کافی و مراجعه به دفاتر ثبت احوال از دریافت شناسنامه جا مانده‌اند.











معین‌الدین سعیدی


نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: در گذشته گروهی منطقه به منطقه و روستا به روستا گشت زنی داشتند و با ارائه راهکارهایی که ثبت احوال مشخص کرده اقدام به صدور شناسنامه برای افراد  فاقد شناسنامه می‌کردند، متاسفانه بیش از چند دهه است که دیگر چنین اقداماتی در راستای کاهش تعداد افراد فاقد هویت صورت نمی پذیرد.



در مجلس دهم قانونی تصویب شد برای دو تابعیت‌ها که طبق آن اگر مادر ایرانی و پدر خارجی باشد به شرط ثبت ازدواج در دفاتر رسمی این گروه از افراد هم می‌توانند از تابعیت ایرانی خود استفاده کنند



سعیدی با اشاره به قوانین تصویب شده برای صدور شناسنامه یادآور شد: تعداد زیادی از افراد بی‌شناسنامه، حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه‌اند، تعدادی از خانواده‌ها، دختر خود را بدون ثبت ازدواج در دفاتر رسمی به عقد اتباع بیگانه درآوردند بنابراین فرزندان آنان بدون شناسنامه مانده‌اند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، در مجلس دهم قانونی تصویب شد برای دو تابعیت‌ها که طبق آن اگر مادر ایرانی و پدر خارجی باشد به شرط ثبت ازدواج در دفاتر رسمی این گروه از افراد هم می‌توانند از تابعیت ایرانی خود استفاده کنند، پیرو همین قانون در سامانه اتباع، سایتی راه اندازی شد تا متقاضیان با ثبت اطلاعات بتوانند سریع تر اقدام به دریافت شناسنامه کنند که متاسفانه تاکنون این مهم به درستی اجرایی نشده است.



از اولویت‌های سال آینده مجلس رسیدگی به وضعیت فاقدین شناسنامه است



عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست تصریح کرد: شناسنامه همان هویت انسان‌ها است، داشتن شناسنامه و اوراق هویتی شاید در نگاه نخست برای افرادی که از آن بهره مند هستند، طبیعی باشد، اما نداشتن همین یک برگ برای احراز هویت به معنای نابودی زندگی فردی و اجتماعی افراد فاقد شناسنامه است.کودکان بدون شناسنامه نوجوانان و جوانانی هستند که از کمترین خدمات شهروندی محروم شده‌اند، یکی از اولویت‌های سال آینده مجلس رسیدگی به وضعیت فاقدین شناسنامه است.



سعیدی با اشاره به مشکلاتی امنیتی فاقدین شناسنامه گفت: در بسیاری از نقاط مرزی کشور پدیده بدون شناسنامه‌ها مشکل ساز شده است، امیدوارم با رعایت تمام شرایط امنیتی و خطوط قرمز مشکل این گروه از افراد رفع شود.



بیشتر بخوایند:





عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در پایان خاطرنشان کرد: در سفری که رئیس جمهور و دکتر قالیباف رییس قوه مقننه به چابهار داشتند این موضوع به عنوان مطالبه به حق این گروه که واقعا مظلوم هستند و همیشه در حاشیه مشکلات قرار گرفته‌اند، تاکید شده است. آمار دقیقی از افراد فاقد شناسنامه در کشور نداریم، اما در حال حاضر  حدود ۱۰۰ هزار پرونده بدون شناسنامه در سیستان و بلوچستان در انتظار دریافت شناسنامه هستند./



 



پایان پیام

  • کد خبر : 337260
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار