خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/23 - 15:10
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
محسنی بندپی به مناسبت روز جهانی عصای سفید،

حمایت از افراد دارای معلولیت نیاز به قانون جدید ندارد/ تلاش مجلس برای حمایت بیشتر از معلولان در برنامه هفتم توسعه

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه تلاش ما در مجلس بر این است حامی خوبی برای افراد دارای معلولیت باشیم؛ عنوان کرد: در کشور برای حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نیاز به قانون جدید نداریم و فکر می‌کنم مطالبه اصلی این عزیزان اجرایی و پیاده کردن قوانین موجود است.

محمدعلی محسنی بندپی، نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت و عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به مناسبت روز جهانی نابینایان(عصای سفید) ضمن بیان اینکه در کشور برای حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نیاز به قانون جدید نداریم، عنوان کرد: فکر می‌کنم مطالبه اصلی عزیزان معلول این است که همین قانون نصف و نیمه‌ای که داریم را پیاده کنند و بعد از اینکه به نحو احسن پیاده شد، دنبال رفع نواقص آن یا وضع قوانین جدید برویم.



عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم در پاسخ به چگونگی وضعیت توجه به معلولین در برنامه هفتم توسعه، با تاکید بر اینکه قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت -اگرچه دارای نواقصی است- اما نسبت به قوانین قبلی ما توسعه‌یافته‌تر است؛ تصریح کرد: مشکل حال حاضر افراد دارای معلولیت ما این است که این قوانین اصلاً اجرا نمی‌شود و وقتی این تکالیف روی زمین مانده است چه سود و لزومی دارد که در لایحه برنامه هفتم توسعه دوباره برای دولت تکالیف جدیدی تعیین کنیم.



محسنی بندپی ادامه داد: مثلاً ماده 27 قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در بحث مناسب‌سازی محیط و اشتغال معلولین و ... خود نیاز به اعتبارات بسیار قابل توجهی دارد که متاسفانه به آن توجه نشده است. یا در بحث اشتغال معلولان براساس همان قوانین، تمام دستگاه‌های دولتی موظفند سه درصد از ظرفیت اشتغال خود را از محل افراد داری معلولیت جذب کنند، اما هیچ تضمینی برای انجام آن نیست.



وی در ادامه با اشاره به تلاش سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این حوزه و تشکر از آنان، تاکید کرد: اجرای قوانین مربوط به افراد دارای معلولیت نیازمند یک کار تیمی است و یک همت جمعی می‌طلبد  که فقط مربوط به دولت سیزدهم هم نمی‌شود؛ یعنی ما باید مشکل نابینایان و افراد دارای معلولیت را مشکل جامعه بدانیم وبرای حل این مشکل همه دست به دست هم بدهیم.



نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس با تاکید بر اینکه این عدم یا ضعف هماهنگی بین ارکان دولت تنها مربوط به بحث افراد دارای معلولیت هم نیست؛ تصریح کرد: ما باید به هم پاس دادن و کار تیمی را یاد بگیریم تا بتوانیم در اجرای یک قانون یا پروژه‌ای موفق باشیم. برای مثال در حوزه انتخابیه بنده در پروژه مرزن‌آباد- دزدبن که به مرزن‌آباد ختم و در آنجا قفل و مردم به دلیل یک‌طرفه شدن جاده در منزلشان حبس می‌شوند. امسال برای رفع این مشکل ما هم از مشارکت بانک‌ها و هم از لایحه بودجه 1402 استفاده و 320 میلیارد تومان هزینه جذب کردیم و علی‌رغم وجود پیمانکار، جاده، ادوات و نیاز و نگرانی مردم، به دلیل عدم هماهنگی بین وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی، متاسفانه پروژه با 120 کارگر متوقف شده است.



محسنی بندپی با اظهار اینکه متاسفانه این عدم هماهنگی یا عدم تمرین کار تیمی در کشور ما بیداد می‌کند، اضافه کرد: به نظر من بخشی این عدم هماهنگی را باید در مجلس با الزامات قانونی حل کنیم و بخش دیگر آن را باید از آموزش و پرورش شروع کنیم، یعنی از بچگی به کودکانمان یاد بدهیم که کار تیمی را یاد بدهیم که در آینده باز با درگیر این معضل نباشیم.



این نماینده مجلس با اشاره به بررسی بندها و موارد مربوط به معلولان در لایحه برنامه هفتم توسعه طی روزهای آتی در صحن علنی مجلس، گفت:  این لایحه و موارد آن در کمیسیون تلفیق چکش‌های زیادی خورده است و تلاش ما در مجلس بر این است که حامی خوبی برای افراد دارای معلولیت باشیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 369843
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار