خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/09/05 - 09:52
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی

توضیح یوسفی در مورد پروژه کلید به کلید برای تشویق مالکان واحدهای فرسوده برای نوسازی

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در بلایای طبیعی ایران جزو کشورهای حادثه خیز جهان است؛ گفت: پروژه کلید به کلید شامل تخفیفاتی است که به مالکان واحدهای فرسوده داده می‌شود و این فرصت را برای تعویض واحد مسکونی آنها فراهم می‌کند که در بودجه بندی مد نظر قرار گرفت و همگی خبر از عزم جدی دولت و مجلس برای نوسازی بافت فرسوده می‌دهد.

مجتبی یوسفی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد زندگی ۳۲ درصدی مردم در بافت‌های فرسوده و معضلات اجتماعی که به همراه دارد، گفت: مسکن از ضروریات زندگی مردم است و باید مورد توجه مسئولان و متولیان امر قرار بگیرد از جهت افزایش قیمت و فشار به اقشار ضعیف جامعه، بافت‌های فرسوده از مسائل مهم حوزه مسکن محسوب می‌شوند و بیش از  ۱۵۰ هزار هکتار اراضی در این بافت‌های ناکارآمد هستند.



نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بافت‌های فرسوده دارای خصوصیات خاصی هستند، افزود: بسیاری از مناطق قدیمی دارای واحدهای ریز دانه هستند، در کف خیابان و عرض معابر بافت‌های سنتی ساز قرار دارند، چنین بافتی مخاطراتی را در وقوع بحران‌هایی همچون زلزله و سیل به همراه خواهند داشت.



دسترسی به امکانات در بافت‌های فرسوده سخت است



عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در بلایای طبیعی ایران جزو کشورهای حادثه خیز جهان است؛ تصریح کردند:  به دلیل سستی و عدم پایداری واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده، هنگام وقوع حوادث غیر طبیعی بیشترین خسارات را به دنبال خواهند داشت و حتی دسترسی کمک‌های امدادی از حضور ماشین‌های آتش نشانی تا هلال احمر با مشکل روبرو می‌شود، بی تردید باید به این مسئله توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.



 مجلس پیش بینی خوبی برای بافت‌های فرسوده داشته است



عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم با بیان اینکه در این مجلس پیش بینی خوبی برای بافت‌های فرسوده صورت گرفته است، اظهار داشت: در قانون جهش تولید مسکن تسهیلات ویژه‌ای برای این مسئله به صورت معافیت پروانه، کاهش عوارض، پرداخت تسهیلات، پیش بینی شده در این دولت بسته‌ای توسط وزارت راه و شهرسازی و معاونت بازآفرینی آن آغاز شده که حدود ۴۰ هزار واحد در زیر مجموعه این طرح آماده شده که ۲۰ هزار واحد هم  تسهیلات دریافت کرده‌اند اقدامات صورت گرفته نسبت به گذشته بسیار مناسب است اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله طولانی داریم.



پروژه کلید به کلید بودجه شامل تخفیفات با مالکان واحدهای فرسوده است



یوسفی با اشاره به پروژه کلید به کلید در بودجه سالانه، گفت: پروژه کلید به کلید شامل تخفیفاتی است که به مالکان واحدهای فرسوده داده می‌شود و این فرصت را برای تعویض واحد مسکونی آنها فراهم می‌کند که در بودجه بندی مد نظر قرار گرفت و همگی خبر از عزم جدی دولت و مجلس برای نوسازی بافت فرسوده می‌دهد.



عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: قطعا به لحاظ فرهنگی و اصالتی که خانواده‌ها در بافت قدیمی و کهنه زندگی می‌کنند، شکی نیست، اما به دلیل زیر ساخت ها و کمیت امکانات رفاهی و تفریحی مشکلاتی برای آنها ایجاد کرده است که باید راهکاری برای آن ارائه داد، در برخی از شهرها همچون تهران و سایر کلانشهرها که این بافت‌های فرسوده بیش از سایر مناطق با معضلات محیط زیستی همچون آلودگی عجین شده‌اند، باید اقدامات عاجلی برای آنها داشته باشیم. /



پایان پیام



 

  • کد خبر : 372090
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار