خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/11/01 - 10:44
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : اجتماعی
خانه ملت گزارش می‌دهد؛

ترکش‌های عدم ارائه درست خدمات بیمه ای بر سلامت ایثارگران و جانبازان

نحوه ارائه خدمات توسط بیمه تکمیلی دی به یکی از دغدغه‌های جدی جامعه ایثارگران به ویژه جانبازان تبدیل شده است و همچنان چشم انتظار توجه مسئولان به این موضوع مهم هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مرضیه جلیلی- ارائه خدمات برای تامین هزینه‌های درمان جامعه ایثارگران به ویژه جانبازان دفاع مقدس توسط بیمه تکمیلی یکی از دغدغه‌های جدی این قشر است که در طول سالهای گذشته با فراز و نشیب های بسیاری همراه بوده است.



این مشکل در حالی برای جانبازان دفاع مقدس وجود دارد که تعدادی از آنها باید ماهانه هزینه‌های سنگینی را برای این بخش پرداخت کنند و این در حالی است که گلایه‌های آنها نشان می‌دهد که بیمه دی همکاری لازم را در این زمینه با آنها ندارد تاجاییکه یکی از مطالبات جانبازان همکاری مجدد بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیمه ایران است که گویا در زمان مدیریت سیدمحمدعلی شهیدی به دلیل تاخیر در پرداخت مطالباتش قرارداد خود را با این بنیاد لغو کرده و از آن زمان تاکنون به دلیل کمبود اعتبارات تنها بیمه دی پای ثابت شرکت در مناقصه این نهاد شده و هر بار نیز بدون رقیب برنده می‌شود.



در این رابطه مصاحبه‌ای با رئیس فراکسیون ایثار و شهادت مجلس شورای اسلامی و رییس و معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران داشتیم که شرح آن در ذیل آمده است:



حسن نوروزی رئیس فراکسیون ایثار و شهادت مجلس، با تایید مشکلات جامعه ایثارگران پیرامون نحوه ارائه خدمات توسط بیمه تکمیلی دی، گفت: بیمه ایران زیر بار همکاری با بنیاد شهید و امور ایثارگران نمی‌رود چرا که در زمان مدیریت آقای شهیدی در روند پرداخت مطالبات این بیمه مشکلاتی ایجاد شد که باعث شد بیمه ایران از ادامه همکاری با این بنیاد عقب‌نشینی کرده به همین دلیل بنیاد ناچار شد که با بیمه دی قراردادی را منعقد کند.



نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: به نظر می‌رسد در شرایط کنونی وضعیت ارائه خدمات از سوی بیمه دی نسبت به گذشته بهتر شده است اما چنانچه هر کدام از ایثارگران یا جانبازان در این مورد شکایتی دارند به ما گزارش دهند تا پیگیری کنیم.



سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، نیز سال گذشته در قالب مصاحبه‌ای به این نکته اذعان کرده بود که بیمه تکمیلی درمان ایثارگران به دلیل مشکلات بودجه‌ای دارای برخی کاستی‌ها است و امیدواریم با همراهی مجلس شورای اسلامی بتوانیم تغییراتی را در قراردادهای بیمه‌ای اعمال کنیم.



وی در مردادماه سال جاری نیز در مصاحبه‌ای گفته بود که در قرارداد سال گذشته با بیمه دی، سرانه بیمه هر نفر ۱۷۴ هزار تومان بود که امسال بیش از ۲ برابر شد اما تورم، این پیشرفت جدی را خنثی کرده است و تاکید کرده بود که مشکلات بیمه ایثارگران را امسال حل خواهد کرد.



اما وی به تازگی در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گفت: هم‌اکنون روند ارائه خدمات و پرداخت‌ها توسط بیمه تکمیلی دی به جامعه ایثارگران نسبت به گذشته بهتر شده است.  



در ادامه طاهر موهبتی معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران، افزود: ما پیشنهاد دادیم که بیمه ایثارگران را کاملا به طور تکلیفی به بیمه ایران بدهیم چرا که مشکل اصلی بیمه دی کمبود اعتبارات است کما اینکه وقتی این بیمه مبلغ 3 هزار میلیارد تومان از بنیاد طلبکار است و پرتفوی ماهانه‌اش500 میلیاردی است یعنی 5 ماه تاخیر در پرداخت مطالباتش وجود داشته است.



وی تصریح کرد: هم‌اکنون گروه‌های سلامت نقدی کار می‌کنند و کسی با چک خدمات ارائه نمی‌دهد بنابراین وقتی بیمه‌ای مطالباتش را به صورت نقدی دریافت نکند لغو قرارداد می‌کند که این موضوع روی جامعه هدف نیز اثر منفی دارد.



موهبتی با اشاره به اینکه آقای رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه در این مورد دستوراتی داده‌اند یادآور شد: در شرایط کنونی آخرین پرداخت بدهی ما در سراسر کشور 31 مردادماه 1401 بوده و 45 روز هم بیمه می‌تواند سند بدهد و 45 روز نیز ما می‌توانیم بررسی کنیم که در مجموع 3 ماه به طول می‌انجامد و این اطلاعات مربوط به یک ماه اخیر است اما در کل ما معتقدیم که پرداخت‌ها باید به روز باشد.



وی خاطرنشان کرد: بررسی خسارت متفرقه با 2 ماه تاخیر همراه بوده در غیر این صورت باید در شهریورماه پرداخت شده باشد اما همه این مشکلات به کمبود اعتبارات برمی گردد، از سوی دیگر به ما گفته شده که باید هزینه‌ها را مدیریت کنیم در حالیکه بر اساس گایدلاین اجرا می‌کنیم و نمی‌توانیم خارج از این رویه عمل کنیم بنابراین تمام آنچه امکان دارد را انجام داده‌ایم.



موهبتی بیان کرد: مطالبات جامعه ایثارگران به حق است ضمن اینکه مواد 12 و 13 قانون جامع ایثارگران نیز تاکید دارد که صددرصد هزینه‌های این بخش باید رایگان باشد و نباید هیچ فرقی بین جانباز 70 درصد با جانباز 5 درصد وجود داشته باشد.



وی افزود: البته هزینه‌های درمان نیز بسیار بالا است و بیمه‌ای که تحت عنوان بیمه تکمیلی به آن اشاره داریم بیمه تکلیفی است بنابراین ما پیشنهاد دادیم که دولت ردیف مجزایی را در بودجه برای این بخش تعیین کند که راسا به یکی از بیمه‌های دولتی داده شود.



معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه ما برای همکاری با بیمه اقدام به برگزاری مناقصه می‌کنیم و در آن بیمه دی برنده می‌شود به این دلیل که سایر بیمه‌ها در این مناقصه شرکت نمی‌کنند. تاکید کرد: سرانه ما در سال 1400 مبلغ 174 هزار تومان برای هر نفر بوده و امسال سرانه در مناقصه 390 هزار تومان بود که با تخفیف به 350 هزار تومان رسید اما بودجه‌ای که از منابع عمومی می‌دهند 207 هزار تومان است که 40 هزار تومان هم از اختصاصی به آن اضافه می‌شود و ما 140 هزار تومان کسری داریم که اگر این مبلغ را ضربدر 12 ماه و یک میلیون و 650 هزار تومان کنیم مبلغ 3 هزار میلیارد تومان بدهی ایجاد می‌کند.



ما در هر شرایطی نباید فراموش کنیم که امنیت کنونی و حفظ جغرافیای کشور را مدیون رشادت‌های جامعه ایثارگران هستیم بنابراین لازم است در تامین هزینه‌های سلامت آنها که روزگاری ایثارگرانه برای برقراری امنیت و آرامش ما فدا کردند کوشا بوده و در این زمینه کوتاهی نکنیم.



البته اهمیت این موضوع تا جایی است که در مجلس شورای اسلامی دو فراکسیون ایثار و شهادت و ایثارگران به منظور پیگیری مطالبات این قشر تشکیل شده است که دستاوردهای بزرگی در حمایت از آنها داشته‌اند کما اینکه تبدیل وضعیت ایثارگران یکی از این مصوبات بسیار مهم است اما لازم است دولت نیز در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته و با اختصاص ردیفی در بودجه سنواتی حمایت ویژه‌ای از جامعه ایثارگران داشته باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 355735
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار