خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/06/23 - 10:51
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
ابراهیم پور با تاکید بر توجه به تعیین تکلیف معلمان نهضتی؛

به حکم قوانین متعدد و بعضاً متناقض حقی بر معلمان نهضت سواد آموزی تعریف شده است/ ریشه کن شدن بی‌سوادی از اولویت‌های سازمان نهضت سوادآموزی

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در ساختار کلان نظام عملکرد سازمان نهضت سوادآموزی باید بازنگری صورت پذیرد، گفت: آموزشیاران نهضت سوادآموزی به حکم قوانینی متعدد و بعضاً متناقض حقی برای آنها ایجاد شده است که باید این حق برای آنها اعمال شود با تمام این تفاسیر در مرحله نخست ریشه کن شدن بی سوادی مهمترین هدف این سازمان است.

فرشاد ابراهیم پور نورآبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد چالش‌های نهضت سواد آموزی در ایران، گفت: با توجه به اقداماتی که سازمان نهضت سوادآموزی در ایران داشته است به نظر می‌رسد باید در ساختار کلان نظام عملکرد این سازمان بازنگری صورت بگیرد.

نماینده مردم ایذه، باغ‌ملک، دزپارت و صیدون در مجلس با تاکید بر اینکه برخی از مسیرهای در پیش گرفته شده برای باسوادی کشور از طریق سازمان نهضت سوادآموزی درست نبوده است، افزود: تجربه ثابت کرده است نهضت سوادآموزی مجرایی مناسبی برای به کارگیری معلم در بدنه آموزش و پرورش نیست و این مسیر محکوم به شکست است، امروز خیل عظیمی از آموزش‌یاران زحمت‌کش این سازمان در تلاش برای پذیرفته شدن به عنوان معلم هستند در کنار این مهم آمار بی‌سوادی کشور قابل قبول نیست و مسئولان معاونت‌های مختلف آموزش و پرورش رفع این مسئله را بر عهده سازمان سوادآموزی کشور گذاشتند.

باید باز تعریف کلی از سوادآموزی و بی‌سوادی شود

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و  فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استمرار چنین مسیری به ضرر آموزش است، اظهار داشت: باید باز تعریف کلی از سوادآموزی و بی‌سوادی در نظام آموزش و پرورش کشور انجام شود، در حال حاضر متولی اصلی تعلیم و تربیت کشور وزارتخانه آموزش و پرورش است که باید آمار دقیقی از میزان باسوادان و بی‌سوادان به صورت جزئی ارائه و برنامه دقیقی برای رفع این چالش‌ها پیشنهاد کند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، تاکید کرد: برای آموزشیاران نهضت سوادآموزی به حکم قوانین متعدد و بعضاً متناقض حقی ایجاد شده است که باید این حق برای آنها اعمال شود با تمام این تفاسیر در مرحله نخست ریشه کن شدن بی سوادی مهمترین هدف این سازمان است.

تامین نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش به طریق معلمان نهضت سوادآموزی روش مناسبی نبوده است

ابراهیم‌پور با تاکید بر اینکه تامین نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش به طریق معلمان نهضت سوادآموزی روش مناسبی نبوده، یادآور شد: آموزش یاران نهضت سوادآموزی با توجه به تجربه‌ای که کسب می‌کردند، طی سال‌های اخیر باید در خود سازمان تعیین تکلیف می‌شدند اما امروز این حق ایجاد شده و باید مطابق رویه سال‌های گذشته مشکل این گروه از معلمان حل شود.

وی با بیان اینکه مشکل کمبود نیرو در حال حاضر به واسطه معلمان به طرق و طرح‌های مختلف باید تامین شود، تصریح کرد: جبران کمبود نیروی آموزش و پرورش در اولویت وزارتخانه است، باید به واسطه معلمان نهضت سوادآموزی و نیروهای خرید خدماتی، معلمان قرآنی، طرح امین و …..تامین شود و همچنین من بعد ورود معلم به سیستم آموزشی کشور با برنامه‌ریزی صورت پذیرد و بدون پایه و اساس وزارتخانه اقدام به پذیرش نیروهای طرح‌های مختلف را نداشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش تحقیقات فناوری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه آمار دقیقی از آموزشیاران و سوادآموزان نهضت سوادآموزی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: آماری از میزان آموزشیاران نهضت سواد آموزی و میزان سواد آموزان وجود دارد که دقیق و روشن نیست؛ متولی اصلی سازمان نهضت سوادآموزی و میزان خروجی آن وزارتخانه آموزش و پرورش کشور است که موظف به از بین بردن بی‌سوادی در کشور بوده و اگر ضعفی در خروجی ریشه کن شدن بی‌سوادی در کشور شاهد هستیم متولی آن وزارتخانه آموزش و پرورش است./

پایان پیام

 

 

  • کد خبر : 383170
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار