محمدرضا شفیعی، مدیر مسئول و سردبیر مجموعه رسانهای صبا و تهیهکننده سینما، در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به اهمیت رسانههای تخصصی در فضای رسانهای کشور گفت: مشکل رسانهای دنیا در عصر حاضر به سمت رسانههای تخصصی یا اختصاصی سوق پیدا کرده است. وقتی از رسانه تخصصی صحبت میکنیم، بسیاری تصور میکنند فقط منظور نشریات پزشکی است، در حالی که نشریهای با موضوع اختصاصی، نشاندهنده نگاه پیشرفتهتر و عمیقتر به یک حوزه خاص مانند فرهنگ، هنر، بهداشت یا ورزش است، برخلاف رسانههای عمومی که بیشتر تمرکزشان روی اخبار سیاسی، اجتماعی و ورزشی است.
وی افزود: در بسیاری از کشورها رسانههای عمومی انگشتشمار و محدود هستند، اما متأسفانه یا خوشبختانه در کشور ما تعدادشان بسیار زیاد است در حالی که رسانههای اختصاصی در سطح جهانی در حال گسترشاند، در ایران طی دو دهه اخیر رسانههای عمومی رشد بیشتری داشتهاند و رسانههای تخصصی کمتر توسعه یافتهاند.
شفیعی در ادامه با تأکید بر اهمیت حضور رسانههای تخصصی در مجلس بیان کرد: با توجه به حوزه کاریام به عنوان مدیر مسئول و سردبیر نشریه تخصصی صبا که در زمینه فرهنگ و هنر فعالیت میکند، حضور مستمر در مجلس برای ما اهمیت بالایی دارد و به عنوان مثال، همکاری ما با کمیسیون فرهنگی مجلس و کمیسیونهایی که مسئولیت حوزه فرهنگ، هنر و رسانه را برعهده دارند، ضروری است و حتی اگر موضوعی مرتبط با امنیت ملی باشد، نگاه ما فرهنگی و رسانهای خواهد بود بنابراین، رسانههای تخصصی قادرند با رویکردی جامعتر و مؤثرتر در حوزه خودشان فعالیت کنند.
مدیر مسئول و سردبیر مجموعه رسانهای صبا در پاسخ به این پرسش که مجلس چقدر به حضور رسانههای اختصاصی اهمیت میدهد، تصریح کرد: متأسفانه این اهمیت بسیار کم است. نگاه مسئولان به رسانههای تخصصی بسیار محدود است و آنها گاهی نمیدانند یک نشریه تخصصی فرهنگ و هنر قرار است چه موضوعاتی را پوشش دهدو این مشکل را در بیشتر نهادهای حاکمیتی داریم؛ چرا که جایگاه و نقش رسانههای تخصصی برای آنها شناختهشده نیست. در حالی که هر چه رسانههای اختصاصی توسعه یابند، نشاندهنده بلوغ رسانهای کشور است.
این تهیه کننده سینما درباره ظرفیتهای مغفول در حوزه فرهنگی و اهمیت مطالبهگری رسانهها در مجلس گفت: ظرفیت حضور خبرنگاران متخصص برای جریانسازی در حوزه فرهنگ بسیار زیاد است؛ در کمیسیون فرهنگی اتفاقات مهمی رخ میدهد اما نبود خبرنگاران متخصص باعث میشود مطالبات فرهنگی نادیده گرفته شودو اغلب خبرنگارانی که در مجلس فعال هستند در حوزه سیاسی تخصص دارند و به دلیل عدم آشنایی با مسائل فرهنگی، پرسشهایشان سطحی باقی میماند اما خبرنگار نشریات تخصصی با تسلط به موضوع، سوالات دقیق و تخصصی مطرح میکند که باعث پیگیری بهتر مسائل فرهنگی میشود.
شفیعی درباره اهمیت برگزاری جشنوارهها و رویدادهایی مانند «بهارستان» یادآور شد: مهمترین هدف این رویدادها، ایجاد آگاهی و شناخت بیشتر مردم و مسئولان نسبت به رسانهها است و سؤال اینجا است که چرا رسانههای خارجی یا رسانههای معاند گاهی بیشتر مورد توجه قرار میگیرند؟ یکی از دلایل اصلی این است که خود رسانههای داخلی نتوانستهاند به درستی و جامع خود و فعالیتهایشان را به مردم معرفی کنند و به عنوان مثال رسانه ملی چقدر به معرفی رسانههای تخصصی مانند نشریات بهداشت یا فرهنگ پرداخته است؟ این محدودیتها باعث شده رسانههای ما کمتر شناخته شوند و مردم به سمت رسانههایی بروند که رویکرد منفی دارند. همانطور که در سینما و تلویزیون، کاراکترهای منفی بیشتر دیده میشوند، در حوزه رسانه نیز چنین وضعیتی وجود دارد.
وی افزود: بنابراین، نقطه قوت برگزاری چنین جشنوارههایی در ترویج و معرفی رسانهها و مدیرانی است که باید در جامعه و میان تصمیمگیرندگان بیشتر شناخته شوند.
به گزارش خانه ملت، دومین جشنواره رسانهای بهارستان باهدف ارتقای سطح کیفی تولیدات رسانهای پیرامون مجلس شورای اسلامی و تجلیل از آثار برتر برگزار میشود. خبرنگاران میتوانند با مراجعه به سامانه اختصاصی جشنواره بهارستان به آدرس https://bmfe.parliran.ir/home آثار خود را ارسال کنند. مهلت ارسال آثار تا ۲۵ مهر ۱۴۰۴ خواهد بود و مراسم اختتامیه نیز همزمان با ایام روز مجلس در آذرماه برگزار خواهد شد. /
پایان پیام
نظر شما