سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است اگر مدرسه‌محوری در دستور نباشد، تمام وقت مدیران مدارس صرف پاسخ به دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها می‌شود.

تمام وقت مدیران مدارس صرف پاسخ به دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها می‌شود

سید حمایت میرزاده  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره طرح مدرسه‌محوری و تفویض اختیار به مدارس گفت: مدارس اختیارات لازم را برای بسیاری از برنامه‌های خود ندارند ضمن آنکه حجم کارهایی که به صورت متمرکز اتخاذ می‌شود، آنقدر زیاد است که هر مدیری در هر نقطه‌ای از کشور اعم از مدارس دولتی و غیر دولتی باید وقت خود را فقط به پاسخ دادن به نامه‌ها و پاراف کردن دستورات بگذراند.

نماینده مردم گرمی و مغان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این بحث مربوط به این دولت و آن دولت نیست و از ابتدا اینگونه بوده که آموزش و پرورش دفاتر زیادی دارد و کار آنها این است که بخشنامه یا دستورالعمل بفرستند و مدرسه باید به تک تک آنها پاسخ دهد.

همپوشانی بسیاری از دستورالعمل‌های دفاتر آموزش و پرورش

وی افزود: با نامه‌ها، فرم‌ها و دستورالعمل‌های ارسالی دفاتر وزارت آموزش و پرورش، حجم زیادی از وقت مدیران صرف پاسخ دادن به آن می‌شود که هر کدام نیز حاوی انتظاراتی است که باید در مدرسه فلان اتفاقات بیفتد و بهمان اتفاق نفتد.

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس تاکید کرد: حتی در هنگام ارزیابی مدارس، تک تک این دفترها باید نظر دهند که کدام مدرسه خوب عمل کرده و کدام بد؛ از همه مهمتر اینکه بسیاری از این دفاتر از هم خبر ندارند و هر کدام مطالبه جداگانه دارند که ممکن است همپوشانی داشته باشد.

وی ادامه داد: همه این موارد کار را به آنجا رساند که بر مدرسه محوری تمرکز شود؛ یعنی محور مدرسه است و خانواده‌ها، بچه‌ها و معلمان با مدیر مدرسه طرف حساب هستند.

تحولات اساسی در دانش‌آموزان با اجرای مدرسه‌محوری

میرزاده گفت: باید هر کسی به عنوان مدیر مدرسه انتخاب می‌شود، دارای اختیاراتی باشد و بسنجیم که در طول بازه یکساله چه نتیجه‌ای داشته؛ اگر خوب بود، کارش ادامه پیدا کند و اگر خوب نبود، جایگزین شود.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی می‌توان از مدرسه، انتظار تحولات اساسی در دانش‌آموزان، کیفیت‌بخشی و رسیدگی به امور و معلمان را داشت.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: در شرایط کنونی، بیش از اندازه به مدارس کار محول می‌شود و همین امر باعث می‌شود مدیر مدرسه از وظیفه اصلی خود که توجه به دانش‌آموزان، ارتباط با معلمان و مدیریت مدرسه است، دور بماند./

پایان پیام

برچسب‌ها

آخرین اخبار